Maturitní otázka 15.
Umělecké směry přelomu 19.a 20.století, mluvnické
kategorie podstatných a přídavných jmen
Společenská situace: …období označováno jako „konec století“- osobní
revolta jedince, lidé citlivější, vnímavější, obavy z budoucnosti.
Módní filozofové: Arthur Shoppenhauer – pesimistický pohled na
život, d. „Svět jako vůle a představa“
Fridrich Nietzsche – krajní individualista …
Impresionismus
-
název z výtvarného umění – imprese = dojem, Francie
Předchůdcem malíř Eduard Manet – zpočátku realista, později obrazy
v duchu impresionismu – „Snídaně v trávě“
Hl.představitel malířství Claude Monet – obraz „Imprese“
na výstavě v Paříži (zachycen východ slunce na mořské hladině)
Další představitelé: August Renoire (ženské akty), sochař August
Rodin, skladatel Claude Debussi
Pro malíře typické jasné barvy, hra světel a stínů, neurčité tvary, chtějí
nás dostat do nálady
Postimpresionisté – malíři: Paul Cezanné, Paul Gaughin, Vincent
van Gogh (přecházel od imprese k expresi)
Literární impresionismus: autoři chtějí sdělit bezprostřední
osobní dojem, chtějí zachytit určitý okamžik, náladu (smutek…); potlačení
rozumu; volné řazení zrakových a sluchových dojmů
Hlavním žánrem lyrika – hl.přírodní, prostupuje i do prózy Þ lyrizovaná
próza – není kladen důraz na děj, založena na líčení, uvolněná kompozice.
Představitelé: Paul Verlaine
Karel Hlaváček
Antonín Sova
Fráňa Šrámek
Symbolismus
-
reakce na naturalismus i na impresionismus
-
pracuje s náznaky, se symboly, s velkým množstvím obrazných
pojmenování
Cílem autora vyjádření nějaké myšlenky či představy, chce čtenáři
vsugerovat svou představu. Vycházejí z toho, že slova mají „magický
účinek“, čtenář se má oddat slovům, nemusí vše pochopit, svými verši chtějí
prohloubit obrazotvornost člověka. Objevují se pocity hnusu, melancholie – ne
přímo, ale pomocí symbolů; působí na smysly.
Symbolisté používají volný verš – ruší rým i rytmus – ruší hranice
mezi prózou a poezií
Typičtí představitelé – francouzští „prokletí“ básníci: Charles Baudelaire
Paul Verlaine
Arthur Rimbaud
Stéphane Mallarmé
U nás: Otokar Březina, A.Sova, Karel Hlaváček
Dekadence
= úpadek, z francouzštiny
Typické nálady
smutku, melancholie, nuda, marnost,; opovrhuje životem; pocity rozkladu, smrti,
zbytečnosti života.
Dekadenti unikali ze skutečného života ke snům, představám, mystice
(- motivy boha a ďábla)
Nejsilnější snaha o čisté dokonalé umění
Představitelé: někteří z „prokletých“: Verlaine, Mallarmé
Angl.autor: Oscar Wilde
U nás: Jiří Karásek ze Lvovic, Karel Hlaváček
Reiner Maria Rilke – Němec, rodák z Prahy
Francouzští prokletí básníci
-
ve své době nepochopeni; svoji tvorbou i životním postojem pobuřovali,
průkopníci nových směrů.
Charles Baudelaire 1821-67 – „předchůdce“
-
básník a překladatel, obdivoval Edgara A.Poa (Američan, zakladatel detektivní
povídky, baladická skladba „Havran“), B.ho překládal do francouzštiny.
-
Žil jako bohém, v mládí výlet až do Indie.
Proslavila ho sbírka „Květy zla“ – skandální,
odsouzen k pokutě.
Proslavily ho sbírky o ženách – proklíná je i obdivuje – básně „Zdechlina,
Ó já tě zbožňuji“
Přínos: jeho obraznost a lyričnost; touží po kráse, ale nenáchází ji, staví
ji do kontrastu k realitě; jeho básně pobuřují (svou formou).
Paul Verlaine 1844-96
- úředník, silně ho to nudilo, utíkal od stereotypu k bohémskému
životu, seznámil se s Rimbaudem, žili spolu, procházeli různými stavy,
Verlaine ho postřelil, skončil ve vězení, hledal zde smysl života – mystika,
náboženství, po propuštění propadl původnímu stylu života.
Báseň „Básnické umění“- program symbolistů -
nekladou důraz na myšlenku ani skutečnost, chtějí volnost, kladou důraz na
zvukovou stránku veršů – melodičnost; chtějí pracovat se symboly, naznačují
skutečnost (nezobrazují ji přímo), zamlžují; člověk má právo na vlastní výklad;
citovost veršů – autor v nich má vyjádřit sebe, vsugerovat čtenáři náladu.
Sbírka „Saturnské básně“- pocity vzbuzené podzimem,
volně řazené představy, náznaky, práce s rytmem, dlouhé samohlásky,
sykavky.
Sb. „Galantní slavnosti“
Sb. „Písně beze slov“- ovlivněna vztahem
s Rimbaudem
Jean Arthur Rimbaud 1854 – 91
-
nejproslulejší z prokletých básníků; v dětství utíkal z domu
kvůli despotické matce Þ propadl dobrodružství; 1.kvalitní básně napsal v 15
letech, poslední v 19, odešel do Afriky…, umírá na nemoc.
-
Verše vyšly až po jeho smrti – charakteristické bezprostředností.
b. „Mé bohémství“- odpor ke společnosti
Nejzn.báseň „Opilý koráb“- snová báseň (nikdy neviděl moře)
b. „Samohlásky“- každou samohlásku spojuje s nějakou
barvou.
b. „Spáč v úvalu“- obraz vojáka spícího v příkopě,
romantický obraz přírody, šokující závěr – voják je zastřelený, forma sonetu.
Rimbaud psal velice krátce, verše bezprostřední, plné metafor, dokonalá
zvukomalba, otevřenost.
Stéphane Mallarmé – soustředil se na hudební stránku verše
Belgičan Emil Verhaeren – ve svých básních podává obraz velkoměsta –
směr symbolismus i civilismus (opojení civilizací – městy, technikou); obavy
z budoucnosti
Sb. „Chapadlovitá města“
Angličan Oscar Wilde
- nejtypičtější bohém tohoto období; pocházel z aristokratickýck
kruhů, v mládí bouřlivák, oženil se, ale měl rád muže – vybíral si je
z nižších vrstev Þ pobouření; našel si bohatého muže Þ rodina ho zavrhla,
skončil v naprosté bídě a sám. Typický dekadent.
Dramata: komedie „Jak je důležité míti Filipa“
komedie
„Ideální manžel“
Pohádkové sbírky „Šťastný princ a jiné pohádky“
Jediný román „Obraz Doriana Graye“- příběh mladíka, který si
neodepře žádné rozkoše, provádí nemorální věci Þ jeho obraz se podle činů mění.
Američan Walt Whitman
-
básník, proslavila ho sb. „Stébla trávy“- oslava běžných všedních věcí a
života, přátelství („Život je dar.“); verše velice hluboké, častý patetismus,
volný verš.
-
považován za zakladatele civilismu
Česká literatura v 90.letech a na přelomu století
1)
1895 – založena Česká moderna – sdružení převážně mladých
spisovatelů Þ Manifest České moderny:
§
nesouhlasí s vládnoucí politikou, útočí na pol.strany; tzv.
nonkonformismus = nesouhlasí se stávajícím stavem a protestují
§
nemají jednotný umělecký program
§
právo na osobité, vlastní pojetí tvorby (individualismus)
§
chtějí se výrazně odlišit od předchozí generace, tvrdí vůči lumírovcům i
realistům; hlásí se k Nerudovi
Krátké trvání skupiny pro vnitřní diferenciovanost, rozchod vlastní cestou;
přínos – „otevřeli okna do Evropy“, přinesli nové směry.
Představitelé:
J.S.Machar
Antonín Sova
Otokar Březina
Vilém Mrštík
Fr.X.Šalda
Karel Maria Šlejhar
2)
skupina Moderní revue – distancovali se od modernistů, blízko
k dekadenci (vypjatý individualismus): Arnošt Procházka, Jiří Karásek
ze Lvovic.
3)
Katolicky orientovaná skupina – Katolická moderna – nábožensky
zaměřená tvorba, časopis „Nový život“, silné pozice na Moravě:
-
Josef Florian – nakladatel
-
Sigismund Bouška – překladatel
-
Karel Dostál Lutinov – kněz, básník
-
Jakub Deml – od Moderny se distancoval
Umělecký směr SECESE – u zrodu stál Alfons Mucha; trhá
svazky s minulostí, přestože má blízko k romantismu i symbolismu;
inspirace v přírodě Þ rostlinné motivy; oblíbená barva – bílá;
architektura – Obecní dům v Praze.
Česká moderna:
Josef
Svatopluk Machar
-
narodil se v Kolíně, studoval v Praze, úředník ve Vídni – kontakt
s Čechy (přispíval do mnoha časopisů, obávaný prudký novinář), po vzniku
ČSR generální inspektor čs.armády, stoupenec krajní pravice, později se
uzavírá; autor Manifestu… a hlavní mluvčí generace.
1.sbírky „Confiteor I – III“- politická a společenská lyrika,
odhaluje své ideály, vidí falešnou morálku Þ cítí beznaděj; spíše prozaický
styl básní, časté hovorové prvky; ironie, výsměch.
„Čtyři knihy sonetů“- forma sonetů, pocity generace =
zklamání; vzorem J.Neruda.
„Tristium Vindobona“ = Žalozpěvy z Vídně (inspirací
Ovidiovy Žalozpěvy), politická lyrika – kritika české politiky; silné
vlastenectví.
„Zde by měli kvést růže“- epická sbírka věnovaná ženám – mají
těžké postavení, vidí je jako „otrokyně“ mužů.
„Magdaléna“- román ve verších, totéž téma; prostitutce pomůže
muž z veřejného domu, společnost ji nepřijme a ona se vrací.
Pozdní tvorba – časté antické motivy, obdivoval antický Řím (hledal
pozitivní věci Þ v něm viděl harmonii) Þ
Þ Cyklus básní „Svědomím věků“- ovlivněn Hugem a Vrchlickým:
„V záři helénského slunce“- verše věnované slavným postavám
starověkého Řecka a Říma, obdiv antiky, v nástupu křesťanství vidí úpadek.
Publicista – novinové články, fejetony, črty o svých známých.
Shrnutí: kritický k politice, církvi, měšťákům; realistický, odvážný,
otevřený, sarkastický.
Autor
lyriky – hl.politické, a veršované epiky; navázal na Jana Nerudu (i
K.H.Borovského)
Antonín Sova 1864-1928
Narozen v Pacově v učitelské rodině, vystudoval práva, několik
zaměstnání, existenční problémy Þ úředník Městské knihovny v Praze. Hodně
nemocný Þ uzavřený, citově vázán na rodiče, smrt matky krutou ztrátou.
Počátky – impresionista – přírodní lyrika „Květy intimních
nálad“, „Z mého kraje“
V dalších sbírkách dobové problémy:
„Soucit a vzdor“- pocity sklamání současností, motivy vzpoury
a protestu. Dříve blízko Vrchlickému, tato sbírka rozchod. Začíná být
revoltující:
„Zlomená duše“- 7 monologů, vyznání, jak se z lyrického
chlapce stává muž; myšlenka: každá radost musí být vykoupena hořkostí a
sklamáním; volný verš.
Symbolistická poezie – rozpory mezi snem a skutečností:
„Vybouřené smutky“
„Údolí nového království“- vrchol individualistické poezie,
silný patetismus, představa idilické země, budoucnosti, motiv poutníka.
„Ještě jednou se vrátíme“- intimní lyrika – hořkost, smutek
(b. „Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy“)
„Zpěvy domova“- reakce na 1.svět.válku., láska k vlasti.
Próza: „Ivův román“, „Výpravy chudých“
novela „Pankrác Budecius kantor“- z období rokoka, o
venkovské učiteli.
Shrnutí: velice všestranný; na jedné straně subjektivní, na druhé silné
sociální cítění; vztah k vlasti.
Otokar Březina 1868-1929 (Václav Jebavý)
* na Českomoravské vrchovině, stal se učitelem (v Jaroměřicích), odříznut
od kulturních center Þ o to bohatší vnitřní život – duchovní svět.
1.sbírka „Tajemné dálky“- intimní lyrika; vzpomínky na
neradostné mládí v chudobě, nešťastná láska, hluboký vztah k mrtvé
matce (b. „Moje matka“) Þ rezignuje na lidské štěstí, věnuje se umění.
„Svítání na západě“- západ = smrt, motiv dobrovolné samoty,
volný verš; b. „Tys nešla“- zvláštní osobité vyjadřování, obsahově neurčitá.
„Větry od pólů“- vrchol abstraktní lyriky, filozofické
myšlenky.
„Stavitelé chrámů“, „Ruce“- spojení člověka a
vesmíru, naděje v budoucnosti; sepětí rukou = symbol pomoci.
Shrnutí: symbolista světového významu; obrovské obrazotvornost, patetické
až hymnické verše plné symbolů, citů a melodičnosti; zahleděn do budoucnosti;
vliv na současníky: Hlaváčka a Tomana i na pozdější autory – Vl. Holan.
Karel Hlaváček 1874-98
-
pocházel z chudé pražské rodiny, zemřel na tuberkulózu; představitel
dekadence.
1.sb. „Sokolské sonety“- zdává hold myšlence sokolství,
kterou později zavrhl.
„Pozdě k ránu“- typická sb., zavádí nás na přechod noci
v den, opakování stejných motivů Þ monotónnost; typické dekadentní nálady
– smrt ho vzrušuje, marnost.
„Mstivá kantiléna“- historické téma - Gézové ´ Španělé
(16.st.), symbol boje, soucit s utlačovanými (považována za nejlepší
symbol.sbírku své doby u nás)
„Žalmy“- neúplná sb., náboženské motivy.
Mluvnické kategorie podstatných a přídavných jmen
- substantiva (slova ohebná, skloňují se)
- adjektiva (slova
ohebná, skloňují se)
Definice:
Podstatná jména jsou názvy osob (žena),
zvířat (kočka), věcí (stůl), dějů (běhání), vlastností (ochota)
a vztahů (láska).
Přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
Mluvnické kategorie podstatných jmen:
a) rod
- mužský - maskulinum
- ženský -
femininum
- střední -
neutrum
b) číslo
- jednotné
podstatná jména hromadná (dříví, kamení) -
mají tvar jednotného čísla, ale znamenají více věcí téhož druhu
podstatná jména látková (mléko, voda) - označují
látku bez zřetele na množství
podstatná jména pomnožná (kamna, dveře) -
mohou označovat jednu i více věcí
- množné
c) pád
1. pád - kdo, co
2. pád - koho, čeho?(bez)
3. pád - komu, čemu?(k, ke)
4. pád - koho, co? (vidíme)
5. pád - oslovujeme, voláme
6. pád - (o)kom, (o) čem?
7. pád - kým, čím?(s)
d) vzor
rod mužský životný - pán, muž, předseda, soudce
rod mužský neživotný - hrad (les), stroj
rod ženský - žena, růže, píseň, kost
rod střední - město, moře, kuře, stavení
Mluvnické
kategorie přídavných jmen:
S podstatnými jmény se shodují v rodě, v čísle a
v pádě
Druhy - tvrdá, měkká, přivlastňovací
Určujeme -
rod, číslo, pád, vzor, dále druh a
stupeň
a) vzor
tvrdá př. jm. - ve tvaru složeném - mladý, mladá, mladé
tvrdá př. jm. - ve tvaru jmenném - mlád, mláda, mládo
měkká př. jm. - jarní, jarní, jarní
přivlastňovací př. jm. - otcův, otcova, otcovo; matčin, matčina, matčino
b) stupňování
1. stupeň 2. stupeň 3. stupeň
pozitiv komparativ
(-ejší, -ější, -ší, -í) superlativ (nej-)
rychlý rychlejší nejrychlejší
vděčný vděčnější nejvděčnější
malý menší nejmenší
hezký hezčí nejhezčí
Nepravidelné stupňování:
dobrý - lepší, zlý – horší…
Komentáře
Přehled komentářů
Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.
Test, just a XRumer 23 StrongAI test...
(equipamed sa, 29. 6. 2024 22:45)