Maturitní otázka 4.
Počátky
světového písemnictví, interpunkce, uvozovky, rozdělovníky
Období, kdy vznikalo první písemnictví, se datuje kolem roku 3500 před
naším letopočtem až do 5. Století našeho letopočtu
Orientální literatura:
Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína, aj. -> jedná se o počátek písemnictví
v celosvětovém měřítku
Sumérská
literatura
Mezopotámie- klínové
písmo, báje (mýty) o ráji, o potopě,
- V Mezopotámii vznikaly knihovny,
největší knihovna byla knihovna v Ninive
Epos o Gilgamešovi –
nejstarší epos světové literatury, asi 2000 pnl. – cyklus epických básní volně
spjatých postavou mýtického krále Gilgameše, líčí různá dobrodružství, zejména
jeho touhu po nesmrtelnosti – hlavní myšlenka – „Nad mými skutky nevládne smrt“
Chammurapiho zákoník –
prvně zapsaný zákoník na světě nechal vytesat do kamene klínovým písmem král
Chammurapi
Egypt
– hyeroglifické písmo – milostné písně
- Konec 4. Tisíciletí.
- Jazykem byla egyptština
- Vlastní životopis Sinuhetův –
autobiografická povídka
- Texty pyramid – soubor zaříkadel a úvah,
je založen na bohaté mytologii
- Kniha mrtvých – soubor náboženských
textů, rady zemřelému
- Achnatonův hymnus na Slunce – skladba,
jejímž autorem je jeden z egyptských panovníků
Indie
– posvátné knihy = védy, chvalozpěvy = hymny, později eposy
- Centrem se stala povodí řek Indus a
Ganga asi 2500 před naším letopočtem
- Mahábhárata (Velké vyprávění o
Bháratovcích)
- Ramájana (Putování Rámovo) – hrdinský
epos
- Kámasútra (Umění milovat) – příručka
sexuálního života bohaté městské společnosti
- Paňčatantra (Kniha o pěti oddílech)-
sbírka mravoučných příběhů, pohádek a bajek
- Šakuntala – vrcholný projev sanskrtské
lyrické milostné dramatické tvorby básníka Kalidásy. Skladbu přebásnil do
češtiny František Hrubín pod názvem „Ztracený prsten“
- Oblak poslem lásky – milostná lyrická
„báseň-poselství“ autorem je Kalidása
Védy odrážení představy
tehdejších indů o světě a vesmíru
Čína
– tato literatura vyrůstá z konfucianismu = filozofie, která je založena
k harmonizaci společnosti, ideálem je ušlechtilý člověk a osvícený vládce
Buddhismus – učí, že na
tomto světě platí zákon odplaty a utrpení. Člověk se vymaní z těchto
zákonů a dosáhne vysvobození – nirvány.
Kniha písní – soubor
umělé i lidové písňové tvorby z 12-7 stol. pnl.
Konfucius
-  filosof, zakladatel konfucianismu (usiluje o
nalezení ctnosti a stanovení správných norem lidského chování a řízení
společnosti)
- Hovory – prozaické dílo plné morálních a
etických rad pro život člověka ve společnosti
Lao-Ć
- Myslitel, zakladatel taoismu (nabádá
člověka k osvobození se od společenských a jazykových konvencí a splynutí
s přirozenou cestou bytí – tao)
- Kniha o cestě a ctnosti – základní kniha
o taoismu
Tu
Fu
- byl kritický vůči společnosti, jeho
verše odrážejí krizi císařství, utrpení lidí
Li
Po
- autor veršů o přírodě, volnosti,
přátelství, víně.
Perská
literatura – vznikla na dnešním íránském území.
- Avesta – sborník modliteb, mýtů, lyriky,
právnických textů, jehož autorem je patrně filozof a kazatel Zarathustra
- Tisíce vyprávění
- Avicenna – o lékařství
Arabská
literatura
- Umění, které vychází z principů islámu,
se rozvíjelo od 7. Století našeho letopočtu na Arabském poloostrově a
expandovalo do okolních zemí
- Vznikaly Minarety, mešity
- Muslimové – bůh Aláh
- Meka = 1x za život může Muslim navštívit
tento chrám
- Korán – základní text islámu, zachycuje
zjevení proroka Muhammada
- Hadíth – náboženský text o skutcích,
životě a názorech proroka Muhammada
- Tisíc a jedna noc – soubor lidových
vyprávění princezny Šeherezády z období raného středověku (přepracováno
z Tisíce vyprávění – perská literatura)
Hebrejská
literatura
- základní text = Bible
- má 2 části; vrací se k ní spousta autorů, soubor
textů, pravidla náboženské víry a morálky
Starý zákon - hebrejská literatura, vznik př. n. l.
 -
3 oddíly: 
 Tóra (nejstarší) - knihy Mojžíšovy, je jich 5 soubor Proroků - z dějin
Izraele, skutky proroků
 tzv. svaté spisy - básnické knihy
 - Žalmy,
Přísloví, Pět svitků, biblické příběhy, mýty o stvoření světa a člověka, dějiny
Židů, činnost proroků
 -
sloužila pro náboženství i judaismus
Nový zákon - křesťanská část Bible, 1. - 2. stol. n.
l., řecky
 -
obsahuje: 4 evangelia (Matouš, Marek, Lukáš, Jan) 
 - o životě J. Krista
 Skutky apoštolů – o
působení Kristových žáků
 Zjevení Janovo
(Apokalypsa) 
 - o konci světa,
posledním soudu
ŘECKÁ
LITERATURA 
(8. stol. př. n. l. - 2. a 1. stol. př. n. l.)
Antika – je novodobé označení pro starověké období,
ve kterém byly vytvořeny kulturní hodnoty. 14. Stol. Př. N. l. – 4. Stol. N. l.
1)
Období archaické (do 6. stol. př. n. l.)
Epika: 
básník Homér
- nejstarší řecký básník, jehož texty se dochovaly
eposy „Ilias“ a „Odyssea“
 - vypráví o
trojské válce, Odysseovo 10leté bloudění, návrat do rodné Ithaky, 
 válečné
scény i pohádkové motivy
Lyrika: 
elegie - poučné písně s doprovodem píšťaly, vážná
skladba, nejen žalozpěv
monodická lyrika - pro sólový zpěv, doprovod lyry
 Sapfó - první žena, která
píše básně, žila na ostrově Lesbos
milostná píseň - k pobavení, o víně a ženách
 Anakreón - dvorský básník
sborová lyrika - ódy, oslava osob
 Peridaros
bajka - vyjadřuje lidovou moudrost
 Ezop (Aisópos)
2)
Období attické (5. - 4. stol. př. n. l.) 
- rozkvět Athén
Řecké drama 
- 1 herec a chór, pak 2-3 herci, dělí se na tragédie
a komedie
- tragédie = hrdinové stateční, končí smrtí,
konflikt se silnějšími, osud, bohové
- jednota místa, času a děje
Aischylos
- zavedl dva herce na scéně, čímž umožnil dialog
„Oresteia“
 - vůdce řecké
výpravy k Tróji je zabit milencem své manželky, syn chce pomstít 
 vraždu
svého otce a zabije nejen otcova vraha, ale i svou matku
 - tento čin
ho privede k šílenství, hledá ochranu u bohů, kteří však rozhodnutí 
 vkládají do
rukou aténských starších
 - dotýká se
myšlenky, že lidské činy mohou soudit zase jen lidé
Sofoklés
„Antigona“
„Král Oidipus“
 - hlavní
hrdina se marně vzpírá sudbě: nevědomky zabíjí otce, ožení se s vlastní 
 matkou a
posléze sám sebe potrestá hrozným utrpením, když se oslepí
„Elektra“
Euripidés
„Médea“
„Elektra“
- komedie = zesměšňuje politické poměry, soudobou
morálku
Aristofanés
- řeší aktuální politické názory, otázky, kritika
přetvářky
„Jezdci“
„Mír“
„Žáby“
Historická próza - Hérodotos
Filosofická próza - Platón, Aristoteles
3)
Období helénistické (4. stol. př. n. l. - dobytí Řecka
Alexandrem Makedonským)
- rozvoj vzdělanosti a věd - matematika, fyzika
- vzniká tzv. „nová komedie“ - činohra
Menandros
trilogie „Smírčí soud“
 „Spor
o dítě“
 „Čí
je to dítě“
Vědecké dílo - Archimédes
ŘÍMSKÁ
(LATINSKÁ) LITERATURA
(od 3. stol. př. n. l. - 5. stol. n. l.)
- většinou nepůvodní, vliv Řecké literatury
1)
Staré období (3. stol. př. n. l.)
- překlady z řečtiny => Odyssea
Komedie 
Plautus
- hlavní tvůrce římské komedie 
„Komedie o hrnci“
„Pseudolus“
2)
Klasické období - zlatý věk (1. stol. př. n. l. - poč.
n. l.)
Próza 
- řečníci, spisovatelé
Cicero
G.
J. Caesar 
„Zápisky o válce galské“
Poezie (lyrika): 
Vergilius
epos „Aeneis“
„Zpěvy pastýřské“
„Zpěvy rolnické“
 - přednosti
života na venkově, láska k rodné zemi
Ovidius
„Proměny“
 -
převyprávění 250 řeckých a římských bájí
„Umění milovat“
 - milostná
poezie
Horatius
3)
Období postklasické - literatura doby císařské (1. stol. n.
l.)
Tacitus
„Germánia“
„Historie“
Petronius
„Satiricon“
 - útočí na
lidské špatnosti, vysmívá se jim
Marcus
Aurelius Antonius
„Hovory k sobě“
Filosofie: Seneca
- „O duševním klidu“
- evropská - vliv křesťanství
- centra: kláštery, chrámy, školy, univerzity
STŘEDOVĚKÁ
LITERATURA
Románský
styl
Rozvoj románské architektury a umění byl úzce spjat s dokončením christianizace Evropy, neboť noví věřící potřebovali prostory, kde by se mohli shromažďovat k liturgickým obřadům a kázáním. Stavěly se dva základní typy kostelů, baziliky a rotundy. Oba měly svůj předobraz v antickém stavitelství. Bazilika byla obdélníková stavba, jejíž vnitřní prostor byl podélně rozčleněn sloupořadím do tří i více lodí. Původně sloužila jako tržiště nebo soudní budova. V křesťanském chrámu byla hlavní loď podstatně vyšší i širší. Na východní straně ji ukončoval polokruhový výklenek – apsida, v němž bylo umístěno kněžiště. Uprostřed kněžiště stál oltář, u kterého se sloužila mše. Vnitřek baziliky osvětlovala okna umístěná v horní části zdí, jež vymezovaly střední loď. Součástí stavby bývaly věže. Také rotunda, jednoduchá stavba kruhového půdorysu s kuželovitou střechou, byla známa již ve starověku. Římané je užívali především jako hrobky. Křesťané je začali stavět na místech, kde si připomínali významné události z života svatých nebo jejich mučednickou smrt. Rotundy mívaly jednu i více apsid. Typickou románskou stavbu představují benediktinské kláštery (například proslulé opatství v Cluny), jejichž neodmyslitelnou součástí bývala bazilika.
V románském slohu byly postaveny také světské stavby, zejména hrady. Sloužily především jako pevnosti na obranu před nepřítelem, proto byla velká péče věnována jejich obrannému systému. Tvořily ho hradby, hradní příkopy a věže. Součástí hradu byl obytný palác. Sídlili v něm panovníci nebo jejich správci, později si opevněná sídla začala zřizovat také šlechta.
Gotika
Gotika je umělecký sloh plynule navazující na sloh románský. Začíná se projevovat od druhé
poloviny 12. století a pokračuje ve vrcholném
středověku zhruba po další tři století. V českých zemích nastupuje i
ustupuje gotika o něco později. V Německu
a střední Evropě trvala až do počátku 16. století,
kdy se v Itálii
a Francii
již prosadila následující renesance. Ta se z gotiky nevyvinula, ale naopak se ji snažila
popřít a při svém vývoji se opírala o antické
dědictví.
Vznikají
mohutné stavby jako např. mnohé katedrály,
ale i stavby menšího charakteru.
Znaky
architektury:
- Vertikalismus – v samotné stavbě i v
     jednotlivých jejích částech. Optický dojem odhmotnění a příblížení k Bohu
- Lomený oblouk, který prochází vývojem od
     širokého a méně lomeného až k vysokému ostře zalomenému. Tento oblouk je
     používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v
     uměleckém řemesle. Podle tvaru oblouku lze určit i léta vzniku.
- Vnitřní opěrný systém, který se skládá z klenebních žeber
     svedených do přípor předsazených před pilíři.
     Váha stropu je tak převedena do úzkých partií, což umožnilo postupně
     odlehčit zdi a zaplnit je rozsáhlými okenními plochami. Nejpokročilejším
     příkladem je soukromá královská kaple Sainte
     Chapelle v Conciergerie
     v Paříži,
     která bývá nazývána gotickým skleníkem. Klenební žebra v
     průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním
     prvkem.
- Vnější opěrný systém používaný zejména u gotických katedrál je pomocným
     činitelem podpírajícím z vnější strany pilíře, které zachycují tlak
     klenby. Skládá se z opěrných oblouků
     a opěrných pilířů.
- Mezi nejrozšířenější zdobné
     prvky patří fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu i
     umělecké řemeslo. Dalším oblíbeným prvkem byly chrliče
     (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily vodu stékající ze
     střech).
První
gotické katedrály vznikly ve Francii: Notre Dame v Paříži, Notre
Dame v Remeši, katedrála v Chartres (nejvíce zdobena
sochařskými díly, např. v portálu jsou umístěni světci katedrály v Chartres – 6
a 6 apoštolů).
Pro gotiku
každého evropského státu se na první pohled stalo něco charakteristickým. Např.
v Německu
se stavěly stavby z kvalitních cihel a neomítaly se. V Anglii byly
stropy vyzdobeny tzv. síťovou klenbou, velmi složitou, ale mnohdy řešenou jen
ornamentálně. Italská gotika (Dóžecí palác v Benátkách)
je zvláštní především ornamentem na fasádě připomínajícím prvky Středního východu. Česká
gotika dosáhla vynikající světové úrovně, zvláště v oblasti malířské (částečně
i sochařské) je ceněna na nejpřednějším místě.
Literatura
světská
Hrdinský národní epos:
francouzská „Píseň o Rolandovi“ - královský cyklus s
hlavní postavou K. Velikým
německá „Píseň o nibelunzích“ - nadpřirozené bytosti
španělská „Píseň o Cidovi“
ruské „Slovo o pluku Igorově“
„Pověst o Trystanovi a Isoldě“
Dvorská (trubadúrská) lyrika (milostná poezie):
- hluboký cit, obdiv, úcta, často neopětovaná láska
- původ: jižní Francie, 12. stol.
- autoři: přednašeči, zpěváci: trubadúři - Francie
 minnesängři –
Německo
  Truvéři – Severní Francie
  Skomorochové – Rusko
  Minstralové - Itálie
- forma: pastorela - pastýřská milostná píseň
 epištola - milostný list
 alba
- loučení za úsvitu
Interpunkční znaménka
(též členicí znaménka) jsou grafické znaky, které v písemném
projevu vyjadřují strukturu a organizaci textu; při čtení a v mluvě se
projevují intonací a přestávkami v řeči. Jejich používání se nazývá interpunkce.
| Znaménko | Název | Funkce | |||
| . | |||||
| , | Odděluje
  věty v souvětí, složky několikanásobných větných členů, volně
  vložené či připojené výrazy. | ||||
| ; | Znaménko,
  jehož funkce je mezi tečkou a čárkou – odděluje části jedné věty, ale
  výrazněji než čárka. | ||||
| : | Uvozuje
  větu či její část, která nějak rozvíjí či doplňuje předchozí text; často
  např. uvozuje přímou řeč. | ||||
| ! | Ukončuje
  větu rozkazovací či zvolací. | ||||
| ? | Ukončuje
  větu tázací. | ||||
| – | — | Odděluje
  části projevu, naznačuje pomlku v řeči, vyznačuje rozsah (od–do). | |||
| ‐ | Spojuje
  těsně vázaná slova, na konci řádku se používá při dělení slov; píše se
  zásadně bez mezer. V praxi se občas nesmyslně a nesprávně používá i pro
  zdůraznění koncovky číslovky (například od 18-ti let). | ||||
| … | výpustka
  (tři tečky) | Nahrazuje
  vypuštěnou část textu, uvnitř textu naznačuje přerušovanou řeč. | |||
| „“ | ‚‘ | »« | Uvozují
  přímou řeč (citáty apod.). | ||
| ’ | apostrof
  (odsuvník) | Nahrazuje
  vynechané písmeno, používá se pro zkracování letopočtů. | |||
| () | [] | {} | 〈〉 | Označují
  volně vložené části textu, méně důležité či jen okrajově související pasáže. | |
| / | |||||
Uvozovky („“, ‚‘, »«) jsou interpunkční znaménko, užívané především k vyznačení přímé řeči v textu, dále se užívají ke zvýraznění, odlišení některých částí textu z různých důvodů. Uvozovky se píší hned před (za) slovo - bez mezery. V češtině se u vymezeného textu zpravidla rozlišují uvozovky pro začátek textu - uvozovky dole („) a konec textu - uvozovky nahoře (“). V některých jazycích tomu tak není - např. angličtina užívá pro začátek i konec textu pouze uvozovky nahoře.
Použití
uvozovek
- Základní
     význam uvozovek je vyznačení přímé řeči v textu. V případě, že se v přímé
     řeči vyskytuje další přímá řeč, zpravidla se použije jiný typ uvozovek,
     jiný typ písma nebo vložená přímá řeč už není odlišena.
- Do uvozovek
     se vkládají také doslovné citáty, případně i přísloví a rčení:
     Říká se: „Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.“
- Do uvozovek
     je možné vložit také název filmu, knihy, uměleckého díla apod., dnes se
     ovšem spíše odlišují jiným typem písma (např. kurzívou): Karel
     Čapek je autorem „Matky“.
- V
     uvozovkách se objevují výrazy, od nichž se chce autor textu z nějakého
     důvodu distancovat - např. přezdívky, slangové
     nebo nespisovné výrazy: Ve hře lze využít některé „cheaty“. Slouží
     také k vyznačení vysvětlení významu: Marginální znamená „okrajový“.
- Do uvozovek
     se může vložit výraz, který je užit ironicky
     a jeho význam je tedy přehnaný nebo zcela opačný: Otec svého syna
     „odměnil“ pohlavkem.
Spojovník,
někdy též rozdělovník (-) je interpunkční znaménko, které slouží ke
spojení dvou slov v jeden celek, ke spojení neslovního výrazu se slovem a k
naznačení, že slovo pokračuje na jiném místě. Spojovník je součástí slova,
proto se neodděluje mezerou.
Užití spojovníku
- spojuje
     některá víceslovná osobní a místní jména: Rimskij-Korsakov, Anna-Marie,
     habsbursko-lotrinská dynastie, Frýdek-Místek, užívá se pro označení
     městských částí a okresů, tvořených dvěma jednoslovnými výrazy: Praha-Vinohrady,
     Brno-venkov, u víceslovných označení se spíše užívá pomlčka: Praha
     10 – Zahradní Město,
- spojuje dvě
     jména v souřadných dvojicích: malíř-lakýrník, je třeba odlišovat
     dvojice, kde druhá část je specifikací první, pak se spojovník nepíše: matematik
     statistik,
- spojuje
     několikanásobná přídavná jména a přídavná jména ve vztahu
     vzájemnosti: hospodářsko-politická situace, labsko-oderská plavba,
     česko-německý slovník, neužívá se ve složeninách, kde je jedno
     přídavné jméno závislé na druhém: vysokoškolský, občanskoprávní, v
     těchto případech je proto třeba důsledně rozlišovat spojení těsná od
     spojení spojovníkem: žluto-zelený (žlutý i zelený), žlutozelený
     (ze smíchané barvy), kulturně-politický (kulturní a politický), kulturněpolitický
     (týkající se kulturní politiky),
- spojení
     neslovního výrazu se slovem, k němuž se vztahuje: C-vitamín,
     alfa-záření, 3-methylpentan, užívá se výhradně v případech, kdy
     neslovní výraz stojí před slovem: vitamín C, záření alfa,
- některá
     přejatá slova: ping-pong, moucha tse-tse,
- naznačení,
     že slovo má pokračování na jiném místě nebo že část slova chybí: dvou-
     a třílůžkové pokoje, doplňte -i, -í / -y, -ý,
- spojka nebo částice -li, napojená na
     předchozí slovo: bude-li, pokud ovšem celý výraz vytváří opět
     spojku, spojovník se nepíše: zdali, pakli, jestli, neboli; pravopis
     nebo-li už je dnes považován za zastaralý,
- naznačení
     skandované výslovnosti: ne-va-dí, ne-va-dí!,
- rozdělení
     slova na konci řádku, v tomto případě se označuje jako rozdělovník:
     pře-|stavět, ba-|bička, rozdělení slova musí vždy procházet na
     hranici slabiky;
     funčně je spojovník od rozdělovníku odlišen, proto pokud spojovník vyjde
     na konec řádku, uvádí se i na začátku následujícího: bude-|-li.
