Maturitní otázka 9.
Realismus ve světové literatuře,
slovní druhy
- převládl v literatuře 2. poloviny 19. století
Znaky: - pravdivý obraz skutečnosti
-
typizace - literární hrdina se proměňuje, vyvíjí, někdy je ústřední hrdina
nahrazen kolektivem
-
objektivní přístup ke skutečnosti
-
kritika nedostatků ve společnosti (odtud název kritický realismus)
-
román je analýzou skutečnosti - oslabuje se sevřený děj
-
nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy apod.
- naturalismus
- krajní směr realismu
- aplikuje teorii dědičnosti nebo determinaci prostředím na literaturu Ţ člověk
je omezen svou biologickou podstatou
Kritický realismus je umělecký a literární směr 19. století. a 20. století. Staví do středu pozornosti společenského člověka v jeho konkrétní podobě a souvislostech. Do popředí se dostává próza, v 19. století zejména román.
K nejvýznamnějším představitelům v literatuře patří například Stendhal, Honoré de Balzac, Romain Rolland, L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij. Kritický realismus 20. století je po tematické stránce ovlivňován dějinnými událostmi (obě světové války). Soustřeďuje se na analýzu lidských vztahů a na odhalení jejich podstaty, na palčivé otázky přítomnosti. Kritický realismus v literatuře významně ovlivnil vztah literatury a skutečnosti i specifickou úlohu literatury novým pojetím její společenské angažovanosti.
Realismus v literatuře
- v 19.stol. rozmach vědy a průmyslu
- soc. rozpory
- pozornost je věnována typickému jednotlivci
- charakter hrdiny se proměňuje a vyvíjí
- objektivní přístup
- autor se neúčastní
- osobní názory jsou vyjádřeny volbou osobností
- osudy postav jsou dobově podmíněny
- prolínání s romantismem
- na rozdíl od romantismu se postavy pohybují v prostředí sobě vlastním
- někdy naturalismus
- hudba: Buset, Puccini
- malíři: Purkyně, Chitussi, Pinkas
Francie
Honoré
de Balzac (1799-1850)
- byl zakladatelem realismu
- vystudoval práva a snažil se být spisovatelem
- stal se nakladatelem a tiskařem, ale neuspěl a zadlužil se
- cyklus Lidská komedie
- téměř 100 románů - obraz francouzské společnosti od francouzské revoluce
- důkladný popis různých prostředí i postav všech společenských vrstev
- např. Otec Goriot
- z prostředí
měšťáckého penzionu
- titulní postavou
je bohatý kupec, který svým dcerám rozdělil majetek a byl pak jimi opuštěn
- realistický
encyklopedický román
- román Eugenie Grandetová
(o lakomci, který zničí štěstí své dcery, aby vyplacením věna nezmenšil svůj
majetek)
- román Ztracené iluze
(venkovský básník Lucien Rubempré poznává v Paříži rub a líc umělecké slávy
(úspěch záleží na zájmu těch, kterým umělec slouží) = dilema žít čestně nebo se
zaprodat)
- román Lesk a bída kurtizán
(o vztazích nejvyšších vrstev s podsvětím)
Gustav
Flaubert
- mistr zobrazování lidských vášní a citových vztahů
- román Paní Bovaryová
(hlavní hrdinka Ema, dcera bohatého sedláka, trpí v zajetí nudného měšťanského
prostředí - touží po přepychu, romantice a hledá smysl života. Utíká před
banalitou k nové lásce, ale deziluze ji zabíjí)
- realistický psychologický román
- román Citová výchova
(příběh rozčarování z prázdného života měšťácké společnosti - autobiografické
rysy)
Guy
de Maupassant
- mistr povídky a novely - převažuje popis a vyprávění
- povídka Kulička
(z prusko-francouzské války, o nevěstce, kterou zbabělí spolucestující
pohrdají, ač všechny zachránila)
- román Miláček
(o pařížském novináři, který k rychlému vzestupu bezohledně využívá žen)
Émile
Zola
- představitel naturalismu (teoretik i tvůrce)
- vývoj tvorby od studia člověka a jeho pasivity přes kritiku společnosti až k
obrazu lidské aktivity
- román Tereza Raquinová
(hrdinka je hříčkou vlastních sklonů a vrozených chyb, výsledek vlivu prostředí
a dědičnosti, zbavena vlastní svobodné vůle)
- románový cyklus Rougon-Macquartové
- román Zabiják
(z prostředí pařížských krčem, vliv alkoholu na morální svědomí, kritický tón)
- román Germinal
(z prostředí hornické stávky)
- romány Nana,
Lidská bestie
(obraz vysoké společnosti a polosvěta)
Polský realismus:
Henrik
Schienkiewicz
- je autorem historických románů z dějin polského národa
- Křižáci - trilogie
- Ohněm a mečem
-
Potopa
-
Pan Wolodyjowsky
- Quo vadis? (Kam kráčíš?)
- román z prostředí starověkého Říma, za vlády císaře
Nerona
- dílo vypráví o počátcích křesťanství v Římě
Boleslav
Prus
- vlastním jménem Alexandr Slovacki
- historický román Farao
(boj egyptského vládce Ramseze 13. s církví o moc)
- román Loutka
(rozkvět a úpadek liberálního varšavského měšťanstva)
Americký realismus (USA)
Mark
Twain
- Dobrodružství Toma Soyera
- Dobrodružství Huckelberryho Finna
- v těchto knihách autor vypráví zážitky z dětství
- kritizuje maloměstský život a využívá zde hovovorého
jazyka
- Princ a chuďas
Severská literatura
- do této skupiny patří Norsko, Švédsko, Dánsko, Finsko
Henrik
Ibsen
- norský dramatik
- romanticko-realistická dramatická báseň Peer
Gynt
- název podle populární postavy norských pohádek - je
to prolínání pohádkového světa s filozofickými úvahami o životě
- dramata s naturalistickými rysy
- Divoká kachna,
Helda Gablerová
- dramata ze současnosti
- Nora, Nepřítel
lidu, Opory
společnosti (kritika měšťácké morálky)
Hans
Christian Andersen
- dánský prozaik a pohádkář
- Pohádka mého života
(vzpomínková próza, jeho vlastní osudy)
Anglický realismus
Daniel
Defoe
- pocházel z drobné měšťanské rodiny
- byl několikrát vězněn
- Robinson Crusoe
- dobrodružný román, který vypráví o muži, jenž
ztroskotal na liduprázdném ostrově a jehoho dobrodružstvích
- hrdina strávil na ostrově skoro dvacet let
Jonathan
Swift
- byl většinou satirikem
- Gulliverovi cesty
- román o cestě do země obrů, trpaslíků a jiná
dobrodružství
Henry
Fielding
- byl prozaik
- Tom Jones
Charles
Dickens
- romány Oliver Twist,
David Copperfield,
Malá Dorritka
- kritika sociální nespravedlnosti - obraz osudů
nešťastných dětí bez domova a rodiny (vlastní životní zkušenost)
- vrcholný román Kronika Pickwickova klubu
(široký obraz soudobé Anglie - kritický postoj k jejím institucím - úsměvný
humor)
- realistický román humotistický
Ruský realismus
- odraz carského samoděržaví, sociálních konfliktů a touhy po svobodě
Nikolaj
Vasiljevič Gogol
- realismus spjatý s romantismem
- satirická komedie Revizor
(kritika úplátkářství, lidské hlouposti, podlézavosti, omezenosti)
- román Mrtvé duše
(otřesné svědectví o nevolnickém Rusku, hlavně o statkářích. Hlavní hrdina
statkář Čičkov zbohatl kupováním "mrtvých duší" - nevolníků - za něž
zdarma získával půdu v méně zalidněné oblasti
Ivan
Sergejevič Turgeněv
- povídkové pásmo Lovcovi zápisky
(rámcové postavy - obrazy ruské přírody a života na venkově, kritika
nevolnictví - řetěz scén ze života statkářů a nevolníků
- román Otcové a děti
(střetnutí dvou generací, rozvrstvení ruské statkářské společnosti)
Lev
Nikolajevič Tolstoj
- historický román - epopej Vojna a mír
(4 dílný - z doby napoleonských válek. Bitva u Slavkova, tažení na Moskvu,
Napoleonův ústup)
- psychologický román Anna Karenina
(dva milostné rodinné osudy - vášnivá láska A. Kareniny k mladému důstojníku
Vronskému, končí sebevraždou)
Fjodor
Michailovič Dostojevskij
- jeho tvorbu poznamenal tragický život (za účast v pokrokovém hnutí byl
odsouzen k smrti, později omilostněn - život ve vězení a ve vyhnanství na
sibiři
- román Zločin a trest
(studie o lidském svědomí. Hlavní hrdina - chudý petrohradský student musí pro
nedostatek prostředků přerušit studia. Pro peníze zabil starou lichvářku a její
sestru a po těžkém vnitřním boji se přiznal - filozofický román)
- podobně i romány Bratři Karamazovi
(otcovražda a hledání viníka mezi třemi syny)
Idiot
(o zchudlém šlechtici Myškinovi, kterého okolí pro jeho dobrotu označuje za
idiota, ač svou šlechetností vyniká nad ostatní)
Uražení
a ponížení
Anton
Pavlovič Čechov
- zakladatel lyrického a psychologického dramatu
- lyrické drama:
- potlačena dějovost, v popředí lyrické partie
- děj nemá tradiční kompozici - dramatičnost i
tragičnost vyrůstá z nitra postav
- hledání životní jistoty a kritika ruské společnosti,
jsou v něm naznačeny perspektivy šťastného života
- např. drama Racek,
Strýček Váňa, Tří
sestry, Višňový
sad
- humoristické a satirické povídky
- umění zkratky a náznaku
- Pavilon č. 6
- naturalismus je odvětví realismu (hlavním reprezentantem francouzský autor
Émile Zola)
- ukazuje člověka v jeho pudovosti a živočišné přízemnosti, odhaluje tabu sexu.
- hrdinové silně expresivně i impresivně laděni
- všechno popisuje velmi přesně, zachází až do detailů, které mohou v krásné
literatuře působit morbidně či neestetickým dojmem
- ve společnosti se zaměřuje na patologické jevy, jako je žárlivost, nemoci,
alkoholismus…
- vychází z pozitivistického determinismu (to, co jsme zdědili po svých
předcích se musí určitě někdy projevit i v našem životě - např. byli-li tedy
naši rodiče alkoholici, je tu velký předpoklad, že my také propadneme alkoholu.
Povětšinou se tu objeví nějaký spouštěcí moment, kdy se naše předurčení projeví
- většinou nemoci, vážné problémy apod.)
REALISMUS VE FRANCII
Určité realistické prvky sledujeme už v dílech např. George Sandové nebo
Stendhala, kteří jsou ale pořád ještě řazeni do romantismu.
Gustave Flaubert
Paní Bovaryová
- je román odhalující duševní strádání hlavní hrdinky Emy Bovaryové, romanticky
založené snivé dívky, která očekávala splnění svých iluzí v manželství s
ovdovělým Charlsem Bovarym, který je zde představen jako průměrný člověk.
Krátce po uzavření manželství však zjistí, že její ideály se postupně rozpadly
- manžel ji sice hluboce miluje, ale povahou to není zrovna roztoužený
romantik. Ema podlehne svodům okolí a hledá uspokojení ve vztazích s jinými
muži. Často zakládá své milence, kupuje jim dárky, platí společná dostaveníčka,
až přivede rodinu na mizinu - závěr vyústí Eminou sebevraždou. Teprve po Emině
smrti se Charles Bovary dozvídá o manželčině nevěře, v důsledku psychického
vyčerpání umírá jen pár dní po své ženě.
- Díky tomuto dílu vznikl pojem tzv. bovarismu - tj. útěk od reality k iluzím
- (Pozn. Ema Bovaryová je poněkud odlišný typ nevěrné ženy, než jak nám ji
představil Tolstoj ve své Anně Karenině)
Vojna a mír
- čtyřdílný román ze začátku 19. Stol
- vykresluje stav ruské společnosti v kontextu světových událostí (Napoleonova
tažení, dobývání Ruska, Moskevský požár, pozdější Napoleonova porážka)
- typ románu řeka - v ději vystupuje příliš mnoho postav, vše se odehrává
jakoby v proudu - v proudu událostí)
- v centru dění rodiny Bolkonských a Rostovových
- (Andrej Bolkonskij je mladý, energický, racionálně zaměřený člověk,
představitel moderního proudu myšlení. Má se oženit s Natašou Rostovovou, která
je představena jako ještě mírně nevyspělá dívenka, teprve v průběhu románu
najde sama sebe. Andrej umírá, Nataša, už jako smířená, vyspělá žena, se vdává
za Bezuchova, který se jeví jako Bolkonského protipól - intelektuál, pomalejších
způsobů, dobře finančně zabezpečený, věčně pochybuje, ale má velké morální
kvality - do této postavy Tolstoj promítá své životní postoje.)
- vystupují i dobové postavy (Napoleon…)
POLSKO
Henryk Sienkiewicz
Držitel Nobelovy ceny za literaturu
- především historické romány
trilogie Ohněm a mečem: Ohněm a mečem
Potopa
Pan Wolodyjovskyj
Křižáci
Quo Vadis
- dějištěm Řím za vlády císaře Nera
Slovní druhy
1. Podstatná
jména / Substantiva – 19. Leden, 2009
Podstatná
jména latinsky Substantiva
jsou názvy osob, zvířat, věcí, dějů, vlastností a vztahů a určujeme u nich:
Rod:
- mužský ( ten dům )
- ženský ( ta dívka )
- střední ( to jablko )
Číslo:
- jednotné ( chlapec )
- množné ( chlapci )
Poznámka:
- Podstatná jména hromadná -
mají pouze jednotné číslo, ale označují více věcí téhož druhu ( dříví,
lidstvo )
- Podstatná jména pomnožná - mají pouze množné číslo, i když označují pouze jednu věc ( dveře,
Čechy )
- Podstatná jména látková
- mají pouze jednotné číslo, označují látku bez ohledu na množství
( voda, mouka )
Pád:
- kdo, co? ( Nominativ )
- koho, čeho? ( Genitiv )
- komu, čemu? ( Dativ )
- koho, co? ( Akuzativ )
- oslovujeme, voláme ( Vokativ )
- ( o ) kom ( o ) čem? ( Lokál )
- kým, čím? ( Instrumentál )
Vzor:
- Rod mužský životný - pán,
muž, předseda, soudce
- Rod mužský neživotný - hrad
( les ), stroj
- Rod ženský - žena,
růže, píseň, kost
- Rod střední - město,
moře, kuře, stavení
Posted in Slovní druhy
2. Přídavná jména /
Adjektiva – 19. Leden, 2009
Přídavná
jména latinsky Adjektiva
vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
Druhy:
- tvrdá
- měkká
- přivlastňovací
U přídavných
jmen určujeme:
Rod:
- mužský ( nový dům )
- ženský ( pěkná dívka )
- střední ( červené jablko )
Číslo:
- jednotné ( nový dům )
- množné ( nové domy )
Pád:
Stejně jako
u podstatných jmen
- kdo, co? ( Nominativ )
- koho, čeho? ( Genitiv )
- komu, čemu? ( Dativ )
- koho, co? ( Akuzativ )
- oslovujeme, voláme ( Vokativ )
- ( o ) kom ( o ) čem? ( Lokál )
- kým, čím? ( Instrumentál )
Například: 1. pád: nový dům, 2. pád nového
domu, atd.
Vzor:
- pro přídavná jména tvrdá:
mladý, mladá, mladé
- pro přídavná jména měkká:
jarní, jarní, jarní
- pro přídavná jména
přivlastňovací: otcův, otcova, otcovo, matčina, matčina, matčino
Stupeň:
- stupeň: nový
- stupeň: novější
- stupeň: nejnovější
3. Zájmena / Pronomina –
19. Leden, 2009
Zájmena latinsky Pronomina zastupují podstatná
jména nebo na ně ukazují.
Druhy:
- osobní ( já, ty, on, ona, ono, my, vy,
oni, ony, ona; zvratné se )
- přivlastňovací ( můj, tvůj, jeho, její, náš,
váš, jejich; zvratné svůj )
- ukazovací (ten, tento, tenhle, onen,
takový, týž, tentýž, sám )
- tázací ( kdo, co, jaký, který, čí? )
- vztažná ( kdo, co, jaký, který, čí,
jenž )
- neurčitá ( někdo, něco, některý, nějaký,
něčí, leckdo, lecco, leckterý, kdokoli, kdosi, cosi, všechen, každý … )
- záporná ( nikdo, nic, nijaký, ničí,
žádný )
Vzor:
- pro zájmena tvrdá:
ten
- pro zájmena měkká:
náš
- pro zájmena složeného
skloňování: mladý, jarní
U zájmen
určujeme stejně jako u podstatných
jmen a přídavných
jmen:
Rod:
- mužský
- ženský
- střední
Číslo:
- jednotné
- množné
Pád:
- kdo, co? ( Nominativ )
- koho, čeho? ( Genitiv )
- komu, čemu? ( Dativ )
- koho, co? ( Akuzativ )
- oslovujeme, voláme ( Vokativ )
- ( o ) kom ( o ) čem? ( Lokál )
- kým, čím? ( Instrumentál )
Skloňování zájmen
Zájmena lze
rozdělit podle trojího typu skloňování:
Zájmena
bezrodá mají zvláštní skloňování ( já , 2.p. = 4.p. mě/mne, 3.p. = 6.p. mně)
Rodová
zájmena , která mají skloňování zájmenné – podle tvrdého vzoru
ten, např.
onen, tento, kdo nebo měkkého vzoru náš, např.váš, jenž, co.
Rodová
zájmena, která mají skloňování adjektivní podle vzorů přídavných jmen mladý a
jarní např. jaký, který, takový, žádný, můj, svůj, čí, něčí, čísi, ničí
Posted in Slovní druhy
4. Číslovky / Numeralia –
19. Leden, 2009
Číslovky latinsky Numeralia jsou slova
číselného významu
, která
označují počet, pořadí, násobnost apod dělíme je na:
- určité ( jeden, dva … lze je rovněž
napsat číslicí )
- neurčité ( mnoho, málo - nelze napsat
číslicí )
Druhy:
- základní ( ptáme se na ně otázkou kolik?
)
- určité: jeden, dva … sto
- neurčité: několik, mnoho
- řadové ( ptáme se na ně otázkou kolikátý?
)
- určité: první, druhý … stý
- neurčité: několikátý
- druhové ( ptáme se na ně otázkou kolikerý?
)
- určité: jedny, dvoje, dvojí
- neurčité: několikerý
- násobné ( ptáme se na ně otázkou kolikrát,
kolikanásobný? )
- určité: jedenkrát, dvakrát …
stonásobný
- neurčité: několikrát
Vzor:
- Rod mužský životný - pán,
muž, předseda, soudce
- Rod mužský neživotný - hrad
( les ), stroj
- Rod ženský - žena,
růže, píseň, kost
- Rod střední - město,
moře, kuře, stavení
U číslovek
určujeme stejně jako u podstatných
jmen, přídavných jmen a zájmen:
Rod:
- mužský
- ženský
- střední
Číslo:
- jednotné
- množné
Pád:
- kdo, co? ( Nominativ )
- koho, čeho? ( Genitiv )
- komu, čemu? ( Dativ )
- koho, co? ( Akuzativ )
- oslovujeme, voláme ( Vokativ )
- ( o ) kom ( o ) čem? ( Lokál )
- kým, čím? ( Instrumentál )
Posted in Slovní druhy
5. Slovesa / Verba – 19.
Leden, 2009
Slovesa latinsky Verba jsou slova,
která vyjadřují děj, a to činnost
( nést ) nebo
stav ( ležet ) určujeme u nich:
Osobu:
Jednotné číslo:
- já
- ty
- on, ona, ona
Množné číslo:
- my
- vy
- oni, ony, ona
Číslo:
- jednotné ( singulár ): nesu
- množné ( plurál ): neseme
Čas:
- přítomný ( prézens ): nesu
- minulý ( préteritum ): nesl jsem
- budoucí ( futurum ): ponesu
Způsob:
- oznamovací ( indaktiv ): nesu
- rozkazovací ( imperativ ): nes!
- podmiňovací ( kondicionál ): *
- *přítomný: nesl bych
- *minulý: byl bych nesl
Slovesný rod:
- činný ( aktivum ): nesu
- trpný ( pasivum ): jsem nesen
Vid:
- dokonavý ( vyjadřuje děj ukončený): donesl
jsem
- nedokonavý ( vyjadřuje děj probíhající ): nesu
Třídu:
- tř. zakončení - e: veze
- tř. zakončení - ne:
žne
- tř. zakončení - je: poletuje
- tř. zakončení - í: hází
- tř. zakončení - á: běhá
Poznámka:rozdělení sloves do tříd
určujeme podle zakončení slovesa ve 3. osobě jednotného čísla v přítomném času
oznamovacího způsobu.
Vzor:
- tř.: nese, bere, maže, peče,
umře
- tř.: tiskne, mine, začne
- tř.: kryje, kupuje
- tř.: prosí, trpí, sází
- tř.: dělá
Poznámka: nepravidelná slovesa: být,
chtít, vědět, jíst - nelze u nich určit třídu a vzor!
Posted in Slovní druhy
6. Příslovce / Adverbia –
19. Leden, 2009
Příslovce latinsky Adverbia jsou slova,
která vyjadřují bližší okolnosti dějů, vlastností
Druhy:
- místa ( zde, tady )
- času ( brzy )
- způsobu ( špatně )
- příčiny, důvodu ( proto )
- míry ( velmi )
Stupňování: 1. st. krásně, 2. st. krásněji,
3. st. nejkrásněji
Posted in Slovní druhy
7. Předložky / Prepozice –
19. Leden, 2009
Předložky latinsky Prepozice se pojí s podstatnými
jmény ( na stole ), zájmeny
( se mnou ) nebo číslovkami ( po dvou )
Druhy:
- vlastní ( na, s, k, před, pod, nad … )
- nevlastní ( vedle, okolo ) - mohou
být i jiným slovním druhem *
* Stál
vedle mne - “vedle” je předložka nevlastní. Byl úplně vedle -
“vedle” je příslovce
Posted in Slovní druhy
8. Spojky / Konjunkce –
19. Leden, 2009
Spojky latinsky Konjunkce jsou
slova, která spojují větné členy nebo věty
Druhy:
- souřadicí ( a, i, ani, nebo, ale
neboť … )
- podřadicí ( že, aby, když, protože,
jestliže ačkoli … )
Posted in Slovní druhy
9. Částice / Partikule –
19. Leden, 2009
Částice latinsky Partikule uvozují
věty, vyjadřují zvolání, přání, rozkaz apod.
Příklad: ať, kéž, asi, snad, prý … (
např. At odejde )
Posted in Slovní druhy
10. Citoslovce / Interjekce
– 19. Leden, 2009
Citoslovce latinsky Interjekce jsou
slova, která vyjadřují:
- nálady ( ach, brr )
- city ( oh )
- hlasy ( haf. vrkúú )
- zvuky ( prásk )