12. Hlavní činnost podniku
Hlavní činnost podniku
Výrobní
činnost
- Dobývání
nerostných surovin, zpracovatelský průmysl, výrobu a rozvod elektřiny, plynu a
vody, stavebnictví, zemědělství a myslivost
- Veškeré
činnosti, které vedou k hotovému výrobku
- Řadíme
do něj:
Základní procesy
– zpracování materiálu na výrobek neboli ty procesy, které vlastně považujeme
za výrobu
Pomocné procesy
– procesy umožňující průběh výroby, typicky mezi ně počítáme údržbu, výrobu
energie, výrobu a úpravu nářadí či čistírnu odpadních vod. Tyto činnosti nemusí
podnik provádět sám, ale může je zabezpečit s pomocí externích dodavatelů
Obslužné procesy
– činnost provázející základní procesy. Typicky se bude jednat o skladování,
dopravu a také kontrolu
Typy
výroby
- Kusová
např. drobní podnikatelé
(truhlář, krejčí)
vyrábí se víceméně univerzální
stroje (různé druhy výrobků)
zaměstnanci jsou většinou
kvalifikované
- Sériová
Opakování produkce téměř stejných
výrobků
Vyrábí se menší počet druhů
v různém počtu kusů
Člení se na velkosériovou,
středněsériovou a malosériovou
Je třeba kvalifikovaných
zaměstnanců a i méně kvalifikovaných pro pomocné práce ve skladu
- Hromadná
Jde o výrobu s nízkým
sortimentem, kde se vyrábí mnoho kusů, je vhodná k vytváření výrobních
linek, k automatizaci, k zavádění robotů
Výrobní
program
- Zahrnuje
všechny výrobky, které podnik vyprodukuje
- Většina
podniků musí sledovat situaci na trhu a měnit výrobní program podle situace na
něm
- Je
nutné sledovat
Nové technické trendy
Změna zájmu zákazníků
Nabídku konkurence
Výnosnost jednotlivých výrobků
Průběh
přípravy nových výrobků
1) Technická příprava
výroby
Výběr námětů na nový výrobek
Na jejich základě proběhne vývoj
nového výrobku
Dělí se:
Ø Konstrukční příprava:
· Zabývá
se tím, jaké má mít výrobek vlastnosti, vzhled, tvar, rozměry, atd.
· Výsledkem
je dokumentace, která výrobek popisuje (výrobní výkresy)
· Je-li
třeba, vyrobí prototyp
· Podle
výsledků zkoušek se provede úprava konstrukce a dokumentace
Ø Technologická příprava
· Stanovuje
výrobní postup, dílny a stroje, na kterých se bude vyrábět
· Výrobek
může být vytvořen různými postupy
· Technolog
postup zvolí
· Stanovení
norem, zejména výkonových
2) Organizační
příprava výroby
Má za cíl stanovit náklady a
zjistit, zda výrobek bude ziskový
Ø Na základě výsledků technické
přípravy můžeme stanovit normy spotřeby materiálu a energie a již zmíněné
výkonové normy
Ø Na základě norem stanovíme přímé
náklady
Ø Sestavíme kalkulaci
Ø Na stanovenou cenu navazuje
sestavení rozpočtu nákladů, výnosů a zisku podle odhadu vyrobených kusů
3) Organizační
příprava
a) Technologické uspořádání – jedné dílny se soustřeďují příbuzné stroje a
zařízení
b) Předmětné uspořádání
– pracoviště jsou rozmístěna tak, aby výroba proběhla kompletně v jedné
dílně
Plánování
a řízení výroby
- Plán
výroby určuje, které druhy z výrobního programu a v jakém množství
budou v následujícím období vyráběn
- V malých
podnicích probíhá plánování a řízení výroby podle zkušenosti
- Ve
velkých podnicích je složitou a rozsáhlou činností
Řešíme
otázky:
1. Dostatečnost kapacity
– je-li stávající kapacita dostatečná, můžeme řešit otázky, jak výrobu rozvrhnout
v čase:
Pokud není dostatečná, může to
podnik řešit:
Ø Přesnou prací
Ø Kooperací s jinými podniky
Ø Investicemi
Naopak v případě nevyužité
kapacity:
Ø Přijímat zakázky na vedlejší výrobky
Ø Volnou kapacitu pronajmout jinému podniku
2. Finanční zabezpečení výroby – zjišťujeme:
a) Zda máme dostatek prostředků na
to, abychom nakoupili materiál, skladovali ho, zpracovali ho na výrobek a
abychom ho skladovali do doby jeho prodeje
b) Zda zakázka přinese dostatečný
finanční efekt
Operativní plán – konkretizuje úkoly plánu
výroby na čtvrtletí, měsíce, týdny i dny a stanoví, které závody, provozy,
dílny budou výrobek vyrábět. Podle přijatých zakázek se sestavují lhůtové plány
Řízení výroby – má za úkol zajistit, aby
výroba probíhala plynule a aby byly minimalizovány poruchy a zmetky
Péče
o jakost
- Jakost
výrobku ovlivňuje veškerá činnost podniku, tzn. Nejen vlastní výroba, ale i
konstrukce výrobku, použité materiály, pečlivost dělníků, způsob řízení
podniku, skladování, způsob prodeje, atd.
- Pokud
se z celého procesu kontroly omezíme na kontrolu průběhu výroby, pak ji
představuje:
Vstupní kontrola materiálu
Kontrola strojů, nástrojů
Výrobní kontrola
– již v průběhu výroby, aby mohla být zastavena práce na vadné výrobky
Výstupní kontrola
– ověřují se funkce a úplnost hotových výrobků, kompletnost, konečná úprava
výrobků, označení
- Výrobky
se dělí do jakostních tříd, ty výrobky, které mají kvalitu, se označují jako
zmetky
- V Evropě
se při péči o jakost nejčastěji uplatňuje systém norem. Podniky se snaží získat
mezinárodně uznávaný certifikát, že splňují normy ISO
Úspory
z rozsahu a jejich souvislost s produktivitou práce
Úspory
z rozsahu
- Výroba
má vliv na náklady
- Čím
větší rozsah, tím může být levnější
Úspory
z rozsahu a produktivita práce
- Úspory
z rozsahu vznikají poklesem variabilních a fixních nákladů
- Důležitá
je produktivita práce
- Faktory:
Kvalifikace a schopnost lidí – pracovníci jsou kvalifikovanější, dosahují
lepších výsledků
Moderní technika
– stroje jsou schopny pracovat rychleji a také přísněji než člověk
Moderní technologie a organizace práce – nové technologie znamenají
pokrok
Ekologické
aspekty výroby
Čistší
produkce:
- Maximálně
se využívají suroviny a energie a snižuje se odpad, nepoužívají se toxické a
nebezpečné materiály
- Produkt
je navrhován tak, aby měl co nejmenší negativní vliv na životní prostředí
- Změny
technologií a postupů tak, aby byly maximálně šetřeny suroviny, což je zároveň
provázeno vhodnou stimulací zaměstnanců
Služby
jsou
cizí činnosti, které uspokojení lidské potřeby
jsou
konány na naší osobě- kadeřník, manikúra, masáže
nebo
na našem majetku- oprava pračky, stavění domu, různé opravy
Konané
na:
- Naší osobě
- Našich věcech
Dělí
se na:
- Placené
- Neplacené
- Předprodejní
- Prodejní
- Poprodejní
- Charakteristika:
Opravy, pohostinství a ubytování,
dopravu, pošty a telekomunikace, peněžnictví a pojišťovnictví
- Podnikatel
poskytuje služby, se musí vypořádat a s tím, že ve službách je klíčovým
výrobním faktorem člověk
- Výsledek
více závisí na vzájemné komunikaci zákazníka a poskytovatele služby
- Jsou
menší možnosti nasazení techniky a v důsledku toho u některých služeb lze
obtížně zvyšovat produktivitu práce
- Poptávka
je proměnlivá a závislá na nepředvídatelných okolnostech
- Jsou
menší možnosti nahradit neposkytnutou službu a tím i ušlý zisk v jiném
čase
- Způsoby
stanovení ceny:
a) Cena za celou
službu (např. v cestovním ruchu)
b) Sazba za určitý
rozsah služby (např. za hodinu za km)
Výpočet:
cena = náklady + zisková přirážka
Veřejná
správa (neziskový sektor)
- Např.
sociální zabezpečení, zdravotnictví, školství
- Působí
v něm:
a) Státní neziskové organizace – organizační složky (státu, obce, kraje) a
příspěvkové organizace
b) Nestátní neziskové organizace – nadace, občanská sdružení, církevní organizace
Cíl: není zisk → své produkty většinou neprodávají, a proto se
většinou nezabývají cenou