13. Cena a cenová politika
Cena a cenová politika
Cena
Poptávka- čím vyšší cena tím je nižší poptávané
množství
Nabídka-
čím je vyšší cena, tím vyšší je nabízené množství
Vztah obou stran rozdílný ® kupující chce kupovat co
nejlevněji, prodávající chce prodávat co nejdráže ® je třeba zájmy sjednotit na
úrovni
Jestliže
bude poptávka převyšovat nabídku, bude cena stoupat
Jestliže
bude poptávka menší, než nabídka bude cena klesat, tímto pohybem dojde k tomu,
že se cena ustálí na určité výši
Cena,
při které se vyrovnává poptávka a nabídka se nazývá ROVNOVÁŽNÁ CENA® při této ceně bude poptáváno a
nabízeno stejné množství = ROVNOVÁŽNÉ MNOŽSTVÍ
Pohyb
nabídky a poptávky se nazývá tržní mechanismus
Ekonomické
stimuly
Ekonomickým
stimulem v podnikání je zisk, ale mohou bát i jiné důvody jako jsou
morální, humanitární a rodinné
VH = V - N® - Zisk
Výsledek hospodaření = výnosy – náklady = - Ztráta
-Æ
Zisk ® V > N
Ztráta
® V < N
Æ ® V = N
V= cena × množství
N materiál
Mzdy
Energie
Odpisy
Z čeho cena vychází?
Z 1.
Ročníku známe, že na stanovení ceny se podílejí 2 hlediska – náklad, marketing.
Cenu také ovlivňuje stav na trhu – poptávka a nabídka.
Dolní hranici stanovujeme pomocí kalkulace.
Horní hranice – zákazníkem akceptovaná cena, za touto hranicí by už
výrobek byl neprodejný
Prostor mezi – slouží pro
pohyb cen a záleží na volbě marketingové strategie
Pružnost poptávky = elasticita
Z 1.
Ročníku víme, že pokud roste poptávka, je možné zvyšovat cenu
Pohled na
různé výrobky
1. Kola –
cena vzrostlo o 50%, 70%, 100% → většina zákazníků ji přestane kupovat a přejde
na jiné nápoje
2. Chleba,
sůl, cukr – vzroste o 100% → většina lidí bude tyto výrobky kupovat nadále
1. a 2. → že
zákazníci budou na změnu ceny reagovat odlišně = pružně – poptávka bude
elascitní
Čím více
zákazníci na změnu reagují, tím vyšší je poptávku
Proč je znalost pružnosti důležitá?
Jestliže
cena našeho výrobku se nachází v oblasti cenově elastické poptávky, pak
můžeme cenu snižovat, abychom dosáhli vyšší tržby, naproti tomu by zvýšení
ceny, tržby snížilo (kola)
Je-li cena
v oblasti cenově neelastické poptávky, má význam pouze zvýšení ceny,
protože každé snížení ceny snižuje i tržby.
Metody stanovení ceny
1. Nákladová metoda- nebere v úvahu ani zákazníka ani konkurenci,
ale stanoví dolní hranici ceny
2. Marketingová metoda – cena se odvozuje z výše poptávky a podle cen
konkurence (průzkum trhu)
Kalkulace ceny – vychází
z celkových nákladů + zisk (zisk by měl výt vyšší než úrok z peněz
uložených v bance)
- kalkulace se velmi
často používá, ale nebere v úvahu existenci fixních a variabilních nákladů
→jestliže se prodej zdvojnásobí, pak náklady nevzrostou dvojnásobně, vzrostou
pouze variabilní náklady, fixní náklady zůstanou stejné → prodáme-li větší
množství, poklesnou celkové náklady na 1 kus a tím i dolní hranice může být
nižší
Marketing
je
práce s trhem
být
se správným výrobkem na správném místě ve správnou dobu, za správnou cenu
marketing
znamená metodu řízení, která vychází s potřeb zákazníků a podle nich
utváří:
produkt
cenu
místo
prodeje (distribuce) propagaci
Marketing
se projevuje již před zahájením výroby – při zabezpečení materiálů, stroje,
budov, zaměstnanců
Produkt – je vše co prodáváme – statky a
služby = zboží (např. kadeřník, šampón)
Cena -
stanovuje se na základě poptávky a nabídky
- nákladovou metodou
- marketingovým přístupem
Místo prodeje – způsob jak se produkt
k zákazníkům dostat, prostřednictvím kamenných obchodů, stánků, obchodních
domů, obchodních center, obchodních řetězců (Albert, Billa…)
Propagace – podpořit prodej, aby si
zákazník koupil náš výrobek a to reklamou nebo Podporou prodeje – vzorky
ochutnávky, soutěže, nebo publicita atd..
Segment trhu – jsou cílové skupiny, které
jsou výrobky a služby určeny
Rozdělujeme: podle věku
podle pohlaví
(žena, muž)
podle místa
prodeje (vesnice, město)
podle
oblasti (Čechy, Morava)
podnebné
pásmo (Afrika, Finsko)
Všechny
nástroje přizpůsobujeme našim zákazníkům k jejich potřebám tak, aby byly
potřeby uspokojeny
Příklad:
Když bychom
chtěli zjistit dolní hranici ceny děrovače na papír, jehož výroba přináší fixní
náklady 500 000Kč a variabilní náklady 30Kč/ks dojdeme k těmto
údajům:
Prodej v ks |
Fixní náklady |
Variabilní náklady |
Celkové náklady |
Náklady na 1 ks |
10 000,- |
500 000,- |
300 000,- |
800 000,- |
80,- |
20 000,- |
500 000,- |
600 000,- |
1 100 000,- |
55,- |
Když bychom
chtěli mít zisk na 1 děrovač 10Kč, pak při prodeji 10 000ks je dolní
hranicí ceny 90Kč, kdežto při prodeji 20 000ks už jsou jen 65Kč.
Kalkulace
- Kalkulační vzorec
1. Přímý materiál
2. Přímé mzdy
3. Ostatní přímé náklady →34% z přímých mezd
(sociální pojištění, zdravotní pojištění)
4. Výrobní režie
Vlastní
náklady výroby
5. Správní režie (zásobovací režie)
Vlastní
náklady výkonu
6. Odbytová režie
Úplné
vlastní náklady výkonu
7. Zisk
Prodejní
cena
8. DPH
Prodejní
cena s DPH
Přímý materiál – materiál, který při výrobě přechází do výrobku
(sukně – látka, knoflík, zip, nitě,…)
Přímé mzdy – mzdy výrobních dělníků (mzda švadleny, truhláře)
Vlastní režie – náklady, které vznikají ve výrobě
v souvislosti s jejím zabezpečením, ale nelze je přímo zjistit na
výrobek (odpisy DM, mzda opraváře – časová mzda) spotřeba energie
Správní režie – náklady související s řízením podniku (odpisy
DM, časové mzdy – účetních, ředitele)
Odbytová režie – náklady související s prodejem hotových
výrobků (odpis skladu, DM, mzdy časové – pracovník, náklady marketingového
oddělení)
Zisk – podnik si stanovuje sám
Kalkulace na jednici → kalkulace na 1 výrobek, 1 litr mléka,…
Kalkulace předběžná – stanoví plánované náklady a zisk na kalkulační
jednici a sestavuje se před zahájením produkce a je jedním z podkladů pro
stanovení ceny
Kalkulace výsledná – sestavuje se po ukončení produkce, sledují se
skutečné náklady, účelem je porovnat skutečnost s předběžnou kalkulací a
zjistit skutečný zisk
Kalkulační metody:
1) Kalkulace
prostým dělením
2) Kalkulace
pomoci rozvrhové základy
Režijní
náklady se musí rozpočítat na kalkulační jednici pomocí kalkulačním metod.
Kalkulace prostým dělením
- Lze použít
v případě, že se vyrábí 1 druh výrobků a spočívá v tom, že se celková
výše režijních nákladů vydělí počtem výrobků
Příklad:
V 1.
Čtvrtletí plánuje podnik výrobu jediného výrobku A v množství 9 000
ks podle technicko-hospodářských norem činí na 1 výrobek spotřeba přímého materiálu
300Kč přímé mzdy 100Kč rozpočty režijních nákladů podle jednotlivých středisek
jsou výroba 150 000Kč, zásobování 100 000Kč, správa 500 000Kč
odbyt 180 000Kč. Plánovaná výroba je 90 000ks výrobků. Sestava
k předběžné kalkulaci na 1ks, zisk je 18% z úplných vlastních nákladů
výkonu.
Výrobek A
PM…..300
PMz…..100
OPN……35
VR = 150 000/90 000 =1,67
VNV….436,67
SR…..500 000/90 000 = 5,56
10 000/90 000 = 2
ÚVNV……445,34
18% z ÚVNV …80,16
525,5
+DPH 19%.......99,85
625,35 = 626
Poptávkové oceňování
- Obracíme se
k zákazníkovi PO, vychází z hodnocení zákazníka a kolik je ochoten za
něj zaplatit. Snažíme se odhadnout poptávku a její pružnost a na základě toho
hledáme takovou cenu, která nám přinese nejvyšší zisk
1) Tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty
Vychází z toho, jak zákazník hodnotí vlastnosti
produktu
Pomoci průzkum klademe zákazníkovi otázku, jakou cenu
by akceptoval, nebo zjišťujeme, jak zákazník hodnotí vlastnosti produktu a
produktů konkurenčních a na základě toho přidělují body jednotlivým vlastnostem
Příklad:
Tiskárna
vydává novou knihu Vladimíra Párala. Pro stanovení ceny má k dispozici
tyto údaje:
Průměrná cena konkurenčních knih je 109Kč
Výsledky průzkum mezi čtenáři, kteří přidělovali
celkem 100 bodů mezi 4 různé autory. Páral získal 30 bodů, konkurenční autor A
35 bodů, autor B 9 bodů, autor C 24 bodů. Nakladatelství použijeme jednoduchého
vzorku:
Zákazníkem akceptovaná
cena = průměrná konkurence * body našeho produktu/100/počet produktů = 109 * 30/25 = 130,80Kč
Současně byla
provedena kalkulace s cílem zjistit horní hranici ceny. S ohledem na
cíle marketingového plánu – posílení podílu na trhu – byla cena stanovena na
119Kč. Ta byla přijatelná i z uvedeného nákladového hlediska
2) Tvorba ceny s ohledem na pružnost poptávky
Stanovujeme
cenu a průzkumem odhadujeme množství a na základě toho vypočítáme tržbu (výnosy) =
cena*kus a stanovujeme celkové náklady = variabilní + fixní a stanovujeme výsledek hospodaření = výnosy – náklady a
stanovujeme výši zisku
Soutěživé oceňování (konkurenční
orientovaná cena)
- Vychází
z cen konkurentů
- Vypočítá se
průměr konkurenčních cen a podle něj stanovíme naši cenu
- Řídí se cíli
marketingového plánu
- Můžeme
použít cenu nižší než průměr → cena vyšší se používá tehdy, jestliže se produkt
výrazně liší od produktů konkurenčních
- Zavádí si
značku
- Záleží také
na tom, zda je na trhu více konkurentů nebo je několik málo podniků
s dominantním postavením
- Takto stanovenou cenu – a rovněž tak cenu stanovenou ostatními metodami –
je třeba ověřit kalkulací
Cenové úpravy
Ceny
stejného produktu se mohou nasazovat odlišně např. podle:
- Místa prodeje – v chudých státech budou ceny nižší než
v bohatých, na periferií města a v centru, budou se lišit na
internetu od prodeje v prodejnách
- Zákazníků – věrnostní rabaty (slevy) stálým zákazníkům,
množstevní slevy, slevy pro důchodce nebo děti
- Období – vyšší ceny
v sezóně, vyšší ceny ovoce na tržišti ráno než večer
- Placení – při okamžitém placení nebo placení dříve než uplyne dohodnutá doba bývá
čístí poskytování slevy – tzv. skonto
Cenové triky
Mezi
nejpoužívanější triky patří:
a) Vhodné zveřejnění ceny:
Zakončení ceny 9 nebo lichým číslem říká se jim
baťovské ceny
Obrovské cedule upozorňující na slevy
Dražší zboží se umisťuje ve výši očí, levnější na
dolních policích, drobné zboží u pokladen
Ceny se často uvádějí bez DPH s drobným textem na
konci ceníku
b) Kompletování:
Komplet se prodává za nižší cenu, než je součet cen
oddělených součástí
Části kompletu se v ceníku uvádějí zvlášť, pokud
kupujeme celý komplet, tak se občas dočkáme překvapení
c) Rozložení zisku:
Používá se u širokého sortimentu např. supermarketech,
některé druhy mají výrazně nízké ceny
Výpočet
ceny:
Cena = náklady + zisková přirážka
V obchodě
je typické, že hlavní položkou nákladů je nákupní cena zboží. Velkoobchod zboží
nakupuje u výrobce, maloobchod zboží nakupuje u velkoobchodu nebo od výrobce.
a) Mírně upravená
kalkulace ceny
Prodejní cena = nákupní cena + marže
Marže
kryje náklady prodeje, k nákupní ceně se někdy připočítává i cena dopravy
b) Výrobce stanoví
doporučenou cenu a rabat
Doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
Záleží
na obchodníkovi, zda doporučenou cenu dodrží. U autorizovaných distributorů se
ale dodržování ceny kontroluje.
Inflace
- Je růst
cenové hladiny (ceny)
- Měří je
Český statistický úřad
- Vlivy
inflace na ekonomiku:
a) Inflace poskytuje skupiny se stálými
příjmy (např. důchodci)
b) Inflace znehodnocuje vklady a úvěry –
je-li míra inflace 9% a je úroková sazba 5% → poklesne hodnota vkladu
Valorizace –
zvyšování mezd
Stanovení ceny (shrnutí)
1. nákladová metoda:
a) kalkulace na jednici
b) do nákladových metod v úvahu bereme fixní a
variabilní náklady
2. poptávková metoda:
Ø tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované ceny
Ø tvorba ceny s ohledem na pružnost poptávky
3. metoda cenové diferenciace: místo
prodeje, zákazník, období, placení
4. úpravy cen
vhodné zveřejnění ceny
kompletování
rozložení zisku