23. Management 1/2
Management
Složky
řízení
- Plánování –
Vytyčení určitého cíle, rozsahu činnosti a čas (naplánujeme, že budeme
vyrábět hrnky, poličky nebo se účastníme vánoční besídky)
- Organizování – Uspořádání
jednotlivých činností tak, aby byl dosažený vytýčený cíl (kdo bude
jednotlivou činnost provádět kdy…)
- Vedení lidí a motivování – Ovlivnění pracovníku, aby byl v čas a dobře splněn
vytyčený cíl
Motivace pozitivní Hmotný
podmět – finanční odměna
Morální podmět –
pochvala
Motivace negativní Hmotná
snížení osobního
hodnocení
Morální
a
tj. Pokárání
Příliš velká nebo příliš malá
motivace, je na školdu
- Kontrola –
Porovnání skutečného stavu se stavem plánovaným
na základě kontroly zjistíme:
příčiny, odchylky a přijmeme opatření
Řízení dělíme podle délky:
- Koncepční –
dlouhodobé – co budeme vyrábět, v jakém množství kde budeme vyrábět
nad 1 rok a déle
- Operativní –
krátkodobé – jednoletý plán rozpracován na kratší úspěchy pololetí,
čtvrtletí, měsíc, týden, den
stanovujeme
objem výroby, změnu pracovníků, reklamní kampaň
- Řízení
- Rozumíme
usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny
činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
Úrovně
řízení
- Vrcholový management
(top management) – sem zařadíme nejvýše postavené řídící pracovníky, např.
ředitele či prezidenty společností a jejich náměstky. Jejich posláním je
koncepční a dlouhodobé řízení. Na nich v rozhodující míře závisí
úspěch podniku
- Střední management
– představují ho různí vedoucí, například vedoucí závodu a vedoucí
provozů. Jsou podřízeni top na managementu a zároveň nadřízeni nejníže
postaveným vedoucím pracovníkům. Jejich úkolem je řídit svěřený útvar a
poskytovat podklady pro práci top managementu
- Nižší management
– v této skupině jde o vedoucí, kteří jsou přímo nadřízeni
jednotlivým zaměstnancům, teda o mistry apod. Jejich úkolem je každodenní
řízení práce svých podřízených a řešení aktuálně vznikajících problémů,
tedy krátkodobé, operační řízení.
Plánování
- Znamená
vytyčení cílů a stanovení cest a prostředků k jejich dosažení
Vycházíme
ze strategie, strategického plánování
- Jsou
to plány dlouhodobé a vycházejí z vize podniku na několik příštích let
Strategický plán dává odpověď na tyto otázky:
- Jaké
je poslání podniku a hlavní cíle
- Jaké
jsou slabé a silné stránky podniku
- Jaké
příležitosti a jaké hrozby plynou z okolí
Poté
navazuje taktické
plánování
- Sestavují
se na 1 rok
- Sestavuje
se souhrnný roční podnikový plán
Finanční plán
Plán
prodeje
Plán
investice
Plán
výroby
Plán nákupu
Plán
potřeby zaměstnanců
Operativní
plánování
- Vztahuje
se k nejkratším časovým úsekům (měsíc, týdny, dny)
- Úkol
stanovit jednotlivým součástem podniku jejich konkrétní úkoly
- Existuje
i ve škole
Organizování
- Nějak
uspořádaná činnost, postup vykonávání a vědět, kdo ji bude konat
- Znamená
určit:
Jak budou probíhat opakované činnosti
Jak bude organizace vnitřně uspořádána
- Při
přidělování úkolů probíhá delegování, kdy části celkového objemu práce
jednotlivým organizačním útvarům nebo jednotlivců
Organizační
struktury
- Vnitřní
uspořádání organizace
- Jestliže
tyto struktury zobrazíme graficky, dostaneme organizační schéma
- To
znázorňuje:
Jak jsou zorganizovány činnosti, které v organizaci
probíhají
Kdo koho řídí
1. Úseková struktura
- Rozčlenění
podniku na odborné úseky, které se pak dále člení na odbory či oddělení
2. Výrobková struktura
- V tomto
případě jsou činnosti řízeny podle jednotlivých výrobků
- Často
se vytváří tato struktura tak, že za každý výrobek odpovídá samostatná divize
či závod
- Divize
je finančně samostatná na rozdíl od závodu, samostatně sleduje své náklady a
výnosy a tvoří zisk, část zisku odevzdává centrále a o části zisku rozhoduje
sama
- Existuje
několik způsobů, jak pravomoc a odpovědnost rozdělit. Pro názornost se omezíme
jen na základní
1. Liniová struktura – každý zaměstnanec má pouze
jednoho nadřízeného a příkazy přejímá pouze od něho
Vedoucí
Podřízený Podřízený Podřízený
2. Funkcionální struktura – každý zaměstnance má
nadřízeného, který je odborníkem ve svém oboru
3. Liniově-štábní
struktura –
žádný vedoucí nemůže být odborně zdatný ve všech oblastech, které činnost
podniku vyžaduje, proto mívá několik spolupracovníků, kteří dokonale ovládají
obor. Ti poskytují informace a rady. Jde o tzv. štábní pracovníky nebo štábní
útvar
4. Maticová struktura
– 2 a více nadřízených. Využívá se zejména v době, kdy je třeba řešit
velké projekty.
Organizační
dokumenty
Organizační
řád – stanoví, jak je podnik členěn, často s využitím organizačního
schématu. Vymezuje poslání a působnost jednotlivých útvarů, základní
povinnosti, práva a odpovědnost vedoucích a ostatních zaměstnanců. Znalost organizačního řádu podniku se vyžaduje
od všech vedoucích pracovníků a od ostatních zaměstnanců v rozsahu
nebytném pro výkon jejich práce
Popisy
funkčních míst – navazují na organizační řád, vymezují jednotlivá funkční místa
v podniku a popisují činnosti, které vykonává pracovník zastávající určité
funkční místo
Pracovní
řád – upravuje důležitá práva a povinnosti a odpovědnosti zaměstnanců. Vychází
z např. zákoníku práce a konkretizuje je. Obsahuje např. vymezení pracovní
doby, ustanovení o pracovní kázni, uzavírání a rozvázání pracovního poměru