3. Marketing 2/2
Marketing
- je to metoda řízení, která vychází z potřeb zákazníků, které se zjišťují na základě průzkumu trhu
Podle potřeb se utváří:
1) Produkt – vše, co se prodává (statek nebo služba)
2) Cena – porovnává se představa zákazníků a podniku tak, aby byla cena pro podnik zisková
3) Distribuce (místo prodeje) – způsob, jak se produkt k zákazníkům dostane – obchodní domy, supermarkety, sklady, apod.
4) Propagace – zahrnuje:
a) Reklama – televize, rozhlas, noviny, billboardy, apod.
b) Podpora prodeje – prodávající vytváří další důvody ke koupi – soutěže, slevy, zdarma vzorky, akce 2+1 zdarma, apod.
c) Publicita – znamená, jak je podnik známý na veřejnosti (záporný ohlas se šíří daleko rychleji)
Distribuce
- Prodej bez mezičlánku – výrobce prodává přímo podnikům a obyvatelům. Pod
tímto způsobem si můžeme představit podnikové prodejny, služby drobných
řemeslníků (truhlářů krejčích, obuvníků), pobočky (banky, letecké společnosti,
a jiné), internetové obchody
- Prodej maloobchodu – hodí se pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě
(potraviny, počítače,…)
- Využití zprostředkovatele – hledá odběratele nebo výhodné dodávky
- nezajišťuje dodávku, někdy nemůže ani
podepisovat kupní smlouvy
- Prodej velkoobchodu (prostředníkovi)
zboží → prostředníkovi → obchodní síť → dodá
maloobchodu
ztracená možnost bezprostředně ovlivňovat prodej a
cenu
Kterou prodejní cestu máme zvolit?
Proč tedy používáme mezičlánky?
Rozhodnutí,
zda použít mezičlánky ovlivňují:
- náklady
při prodeji vznikají náklady na propagaci, prodejce
(dealer) nebo budování prodejní sítě a skladů, provozování internetového
obchodu
je třeba porovnat, zda je výhodnější prodávat přímo a
hradit tyto náklady nebo využít mezičlánek
při menším objemu prodeje nebo krátkodobě bude
výhodnější použít mezičlánky
- riziko
poškození zboží při dopravě, riziko krádeže,
nezaplacení a také riziko prodeje – ta se při použití mezičlánku snižují
- nutnost znát bezprostředně požadavky zákazníků – tento faktor hovoří spíše proti mezičlánkům. Čím
více mezičlánků, tím později a tím zkreslenější informace dostáváme
- složitost produktu –
komplikované výrobky často nelze prodávat vzhledem k nutnosti instruktáží
a zajištění servisu bez mezičlánku
Stanovení ceny (shrnutí)
1. nákladová metoda:
a) kalkulace na jednici
b) do nákladových metod v úvahu bereme fixní a
variabilní náklady
2. poptávková metoda:
Ø tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované ceny
Ø tvorba ceny s ohledem na pružnost poptávky
3. metoda cenové diferenciace: místo
prodeje, zákazník, období, placení
4. úpravy cen
vhodné zveřejnění ceny
kompletování
rozložení zisku
Propagace
- reklama
- podpora
prodeje
- osobní
prodej
- publicita
a) reklama
reklama může mít 3 směry:
1) slogany – neustálým
opakováním se slogany dostávají do podvědomí lidí a mohou pomoci profilovat
výrobek nebo podnik
2) racionální působení – reklama
přesvědčuje spotřebitele rozumovými argumenty, spoléhá na logiku. Působí více
na muže a je vhodnější u technických a podobných výrobků, má větší význam mezi
podniky
3) emociální působení – působí na
city, využívá poznatků psychologie, používá se podmanivá hudba, působivé
scenérie, učinkování roztomilých dětí nebo zvířátek, často se setkáme
s doporučením slavných osob
zásady pro tvorbu reklamy
Ø sdělujeme konkrétně
Ø nejlépe se pamatují argumenty na počátku a na konci
zprávy. Bývá vhodné zařadit emotivní podněty na začátek a racionální na konce.
Jako první uvedeme prospěch pro spotřebitele, nejsilnější argument necháme na
konec.
Ø Reklamu opakujeme podle zásady: ,,jedna reklama –
žádná reklama“
Ø Reklamní prostředky:
· Tisk – velmi obvyklý prostředek. Volíme
i určíme titul časopisu nebo novin. V odborných časopisech je okruh
čtenářů zřejmý
· Televize – má
největší dosah. Využijeme ji spíše pro zboží, kde potřebujeme oslovit prakticky
každého. Důležitou roli hraje vysoká cena reklamy
· Rozhlas – má také
velmi široké působení, posluchači jsou na rozhlas tak zvyklí, že poslouchají
vedle hudby a zpravodajství i reklamy. Právě zde velmi silně platí „jedna
reklama = žádná reklama“
· Letáky, plakáty (billboardy), reklamní proužky na webových stránkách,
drobné reklamní předměty, prospekty a katalogy
· Nejúčinnější reklamou je ústní předání zpráv = nejvíce na nás působí zkušenosti ostatních, zejména těch, kterým věříme
Přímý marketing
Ø Reklamou se obracíme na přesně definovanou skupinu
zákazníků, u které máme podklady pro to, abychom mohli předpokládat, že bude
mít zájem o náš produkt = způsob provádění reklamy – na rozdíl od přímého
prodeje, kdy prodejní zástupce přichází rovnou k zákazníkovi s konkrétním
produktem
Ø V direct marketingu se používají hlavně ty
prostředky, které nemají plošnou působnost. Je především o tištění reklamní
materiály či e-maily, které distribuují vybrané skupině zákazníků.
Telemarketing = nabídky po telefonu
b) Podpora prodeje
Reklama přesvědčuje o důvodu koupě, pak podpora
prodeje poskytuje motiv koupě
Mezi typické prostředky prodeje patří:
Ø Vzorky pro vyzkoušení zdarma – demo verze počítačových programů, prací prášky,
apod. mohou být doručeny poštou až do domu, přibaleny k jinému zboží,
vloženy do novin, předány při nákupu
Ø Odměny – jsou to drobné podněty, které mohou být i součástí výrobků, např.
čokoládové vajíčko, které má uvnitř hračku
Ø Soutěže – mezi spotřebiteli jsou populární a velmi rozšířené neboť relativně
zdarma mají naději na výhru
Ø Slevy
Mezi vhodné prostředky patří veletrhy a výstavy.
Umožňují předvést zákazníkům produkt do všech detailů, předvést výkon,
úspornost, upozornit na inovace
c) Osobní prodej
Rozdílné přístupy k zákazníkům → koupení či
nekoupení produktu
Při neodborném či až odmítavém přístupu
k zákazníkovi je vždy nulový výsledek → rozhodující je vystupování
prodejců
Nože, prací prostředky, aviváže, peřiny, granule
d) Publicita
Rozumíme zprávy a hodnocení nezávislých osob a
institucí zveřejňované v hromadných sdělovacích prostředcích
Vzniká spíše samovolně
Považována za důvěryhodnější než reklama placená
Lze ovlivňovat a na tom podniky cíleně pracují
Chtějí být považovány za dobrého partnera, který
přispívá k ekonomickému rozvoji země, poskytuje kvalitní služby a zboží
Je třeba, aby podniky věnovaly pozornost tomu, aby
nevznikla negativní publicita → je třeba, aby nevyvíjely činnost směřující
k poškození životního prostředí, k podpoře všech forem diskriminace,
diktátorských režimů, apod.
Budoucnost marketingu a prodeje
- Správa
vztahů se zákazníky
CRM
Ø Pochopení
individuálních potřeb zákazníka a jeho ovlivnění vhodnou formou komunikace
Ø Podstata:
1. Získáme individuální data o zákazníkovi, abychom mohli
odhadnout, jak působit na něj a také, na jakou skupinu zákazníků se zaměříme
2. Analyzujeme, jaké jsou potřeby konkrétního zákazníka,
jak se mění v průběhu času, jaké bude mít zákazník individuální nároky a
jakou cestou bychom ho měli oslovit
3. Ve vhodné chvíli určíme individuálně uzpůsobenou
nabídku, nabídneme v určitou dobu právě to, co by konkrétní zákazník mohl
mít zájem, a to cestou, kterou preferuje
4. I při realizaci dodávky bereme v úvahu znalosti o
zákazníkovi a odhadneme, které služby by mohl potřebovat (doprava, instalace,
online podpora, servis,…)
Nápad
na počátku podnikání stojí nápad. Víme, co budeme
vyrábět nebo jaké služby budeme poskytovat
Průzkum
každý nápad je třeba ověřit, musíme zjistit, zda bude
o nabízený produkt zájem
Plán postupu
určíme, co přesně budeme nabízet a v jakém
rozsahu. Zpracujeme marketingový plán
rozhodneme, zda budeme podnikat sami nebo se
společníky, popř. zda jsme schopni založit akciovou společnost
vyčíslíme, jaká bude potřeba materiálu, strojů, budov,
zaměstnanců
Zakladatelský rozpočet
jestliže jsme již schopni odhadovat prodej, cenu a
víme, co budeme potřebovat, zpracujeme zakladatelský rozpočet
Posouzení reálnosti
zda jsme schopni získat potřebné finanční prostředky
pro náš záměr, jaká je pravděpodobnost, že se záměr setká s dostatečnou
poptávkou
Vlastní založení
registrace finančním úřadem k placení daní, získat zaměstnance, zakoupit materiál, stroje, budovy a další majetek, registrovat se u správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny