4.Obchodní činnost
Obchodní činnost
Obchod - samostatné odvětví národního hospodářství, zabývá se zabezpečením
potřeb konečného spotřebitele (nejčastěji obyvatelstva)
Obchodní
podniky rozlišujeme podle různých hledisek:
1) Podle
vlastnictví
· Soukromé
· Státní
· Družstevní
(jednota)
2) Podle sortimentu
· Drogerie
· Obuv
· Nábytek
· Textil
· Potraviny
· Elektro
· Atd.
3) Podle toho, komu
prodávají:
· Velkoobchodům
(VO) ty prodávají
· Maloobchodům
(MO) ty prodávají
· Konečným
spotřebitelům
Velkoobchod
- Je
mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem
- Sestavuje
prodejní sortiment – shromažďuje výrobky mnoha různých výrobců ve stejném
oboru, které najednou nabízí maloobchodu
- Skladuje
velká množství zboží
- Zpracovává
zboží (pražení kávy, dozrávání ovoce) a balí je
- Poskytuje
služby maloobchodu – shromažďuje informace o trhu a poskytuje je maloobchodu
- Další
typy velkoobchodních jednotek:
· Samoobslužný
velkoobchod –
neposkytuje žádné služby, jde o rychlé zásobení se snadným výběrem zboží na
místě
· Rozvážková služba – zabezpečuje dopravu, nakupuje,
dodává a prodává za hotové supermarketům, nemocnicím apod.
· Velkoobchod
s regálovou službou
– umisťuje přímo v maloobchodních prodejnách své vlastní regály se zbožím
· Zásilkový
velkoobchod –
pracuje na zásadě katalogů, které rozesílá maloobchodům, živnostníkům a institucím
Maloobchod
Prodejny se zbožím denní potřeby – jde zejména o menší
potravinářské prodejny, které vedou i drogistické zboží, využívá se pultový
nebo samoobslužný prodej, ceny bývají o něco vyšší než v supermarketech
Specializované prodejny
– většinou nepotravinářské zboží, zaměřují se na určité druhy zboží
(železářství, nábytek,…)
Supermarkety a hypermarkety
· jde
o velké samoobslužné prodejny
· obrat
hypermarketů a supermarketů má několikanásobně vyšší obrat než v běžných
prodejnách, mohou nabízet nižší ceny
· nabízejí
podmínky nedosažitelné pro malé prodejny
· hypermarkety,
supermarkety se často spojují do obchodních řetězců – podnik vlastnicí několik
supermarketů a hypermarketů
· řetězec
může zboží nakupovat centrálně, přímo od výrobce → snížení nákladů
obchodní domy a centra
– nabízí široký sortiment pod jednou střechou, v poslední době se šíří
praxe pronájmu relativně samostatných prodejních ploch samostatným subjektům a
budování celých obchodních center, která obsahují řadu samostatných prodejen,
supermarket, poskytují možnost občerstvení, může zde být multikino
diskontní prodejny
– jde o prodejny, které vedou neúplný sortiment především potravin, nákup za
nízké ceny → nákup ve velkém množství jen několik základních druhů zboží, na
které tak získávají významné množstevní slevy a neposkytují prakticky žádné
služby
pojízdná prodejna
značkové prodejny
podniková prodejna
stánkový prodej
pultový prodej
samoobsluha
pochůzkový prodej
franchising
– např. Mc. Donald´s
Průběh obchodní činnosti
Nákup zboží
- provádí
se analogicky
- na
základě průzkumu poptávky a statistiky prodeje se odhaduje zájem o jednotlivé
druhy zboží
- poté
proběhne objednání, převzetí, přejímka a skladování
Prodej zboží
1) příprava zboží
k prodeji –
závisí na druhu zboží (krájení uzeniny), označení zboží cenami
2) vystavení a
nabízení zboží –
vystavení vychází ze znalosti psychologie zákazníků a může být doplněno
ochutnávkami či předváděním
3) obsluha zákazníka – způsob obsluhy zákazníka je
dán především formou prodeje. U pultového prodeje může být rozhodujícím
faktorem pro prodej, naopak v samoobsluze je tento faktor méně známý.
Prodejny se snaží připoutat zákazníka k určité značce či prodejně
4) výdej zboží – zboží dlouhodobější potřeby,
kdy si ho zákazník vyzvedává v prodejně nebo skladu
Cena = N + zisková přirážka
V obchodě
je typické, že hlavní položkou N je nákupní cena zboží. Velkoobchod nakupuje
zboží u výrobce, maloobchod nakupuje zboží u velkoobchodu nebo od výrobce
Dva přístupy
ke kalkulaci ceny:
a) mírně upravená kalkulace ceny
Prodejní cena = nákupní cena + marže
Marže
kryje náklady prodeje, k nákupní ceně se někdy připočítává i cena dopravy
b) výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat
Doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
Záleží
na obchodníkovi, zda doporučenou cenu dodrží. U autorizovaných distributorů se
ale dodržování ceny kontroluje
Ochrana spotřebitele
Ø Nikdo nesmí prodávat ani nabízet
nebezpečné výrobky
Ø Prodávající musí zajistit
hygienické a další podmínky potřebné pro prodej zboží, aby garantoval jejich
zdravotní nezávadnost
2. Právo na informovanost
a) Informace o výrobku (službě)
· Jaké
jsou vlastnosti výrobky nebo charakter poskytovaných služeb
· Jak
výrobek používat a udržovat
· Jaká
nebezpečí by mohla doprovázet použití výrobku
b) Viditelné a srozumitelné označení
· Vlastnost
zboží – materiálové složení, technické parametry, hmotnost,…
· Cenou
– musí být viditelná
c) Informace o podmínkách reklamace zboží
· Tyto
informace musejí být přístupné v každé provozovně
Práva
spotřebitelů musí být dodržována, požaduje se certifikace. Zboží musí mít
certifikát. Provádějí se kontroly.
Výpočet
ceny v obchodě
Cena = náklady + zisková přirážka
V obchodě
je typické, že hlavní položkou nákladů je nákupní cena zboží. Velkoobchod zboží
nakupuje u výrobce, maloobchod zboží nakupuje u velkoobchodu nebo od výrobce.
a) Mírně upravená
kalkulace ceny
Prodejní cena = nákupní cena + marže
Marže
kryje náklady prodeje, k nákupní ceně se někdy připočítává i cena dopravy
b) Výrobce stanoví
doporučenou cenu a rabat
Doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
Záleží
na obchodníkovi, zda doporučenou cenu dodrží. U autorizovaných distributorů se
ale dodržování ceny kontroluje.
Veřejná správa (neziskový sektor)
- Např.
sociální zabezpečení, zdravotnictví, školství
- Působí
v něm:
a) Státní neziskové
organizace –
organizační složky (státu, obce, kraje) a příspěvkové organizace
b) Nestátní neziskové
organizace –
nadace, občanská sdružení, církevní organizace
- Cílem není zisk →
své produkty většinou neprodávají, a proto se většinou nezabývají cenou
Komentáře
Přehled komentářů
Nákup zboží se možná provádí analogicky, zato ty to slovo používáš dost nelogicky.
...
(..., 18. 12. 2011 17:33)